Ievietots 04.03.2019

Ir valstis, kurās cilvēki jau sen piekopj praksi iepirkties tikai internetā. Jo kāpēc gan, lai Tu tērētu savu laiku staigājot pa veikaliem, ja vari iepirkties jebkurā laikā un vietā, turklāt ne tikai ātrāk, ērtāk un vienkāršāk, bet bieži vien arī izdevīgāk. Pēdējo gadu laikā arī Latvijas tirgū ievērojami pieaudzis patērētāju skaits, kas labprāt iepērkas internetā, un šī iemesla dēļ paplašinās arī e-komercijas tīkls. Ja arī Tu esi nolēmis atvērt savu interneta veikalu, viena no pirmajām lietām, ar ko būtu jāsāk, ir nosaukuma izvēle. Kāpēc tā?  Jo ne mājaslapas dizains, ne piedāvāto produktu klāsts, bet gan labi pārdomāts un skanīgs nosaukums ir būtisks veiksmīga interneta veikala noslēpums. Diemžēl lielākā daļa skanīgo vārdu jau ir aizņemti, tāpēc nākt klajā ar ideālo nosaukumu savam veikalam ir ļoti grūti.

Bet vai bez laba nosaukuma nevar?  Diemžēl nē, jo labs nosaukums palīdz Tevi atcerēties un rada arī pirmo iespaidu potenciālajiem klientiem. Tāpēc šoreiz nedaudz parunāsim par to, kā izdomāt radošu un atmiņā paliekošu nosaukumu savam interneta veikalam un kas būtu jāievēro, domājot par sava uzņēmuma vārdu. Bet par visu pēc kārtas.

Dažas lietas, par ko būtu vērts padomāt sākumā?

Vispirms nošķirsim jēdzienus – Tava uzņēmuma nosaukums un interneta veikala nosaukums ir divas dažādas lietas un tiem nebūt nav jābūt vienādiem. Protams, no mārketinga viedokļa raugoties ir labāk, ja uzņēmuma un interneta veikala nosaukumi sakrīt, tādējādi nejaucot galvu klientiem. Jau iepriekš teicām, ka labi pārdomāts un skanīgs interneta veikala nosaukums ir daļa no Taviem panākumiem, tāpēc tā izvēlei jāpieiet ar lielu vērību, savukārt tas prasa laiku. Mēs taču saviem bērniem vārdus neizvēlamies uz labu laimi, tas pats attiecas arī uz mūsu biznesa idejām. Citreiz gluži vienkārši nosaukums atnāks pats no sevis, brīdī kad to vismazāk gaidīsi, bet reizēm nāksies nopūlēties vaiga sviedros, lai atrastu sev piemērotāko variantu. Bieži vien cilvēki sasteidz nosaukuma izvēli un rezultātā attopas ar amizantiem un dīvainiem nosaukumiem, kas citos izraisa neizpratni.

Atceries, ka Tava interneta veikala nosaukums ir pirmais, kas rada iespaidu par Tavu darbību un klišejisks, banāls, sarežģīts, neskanīgs, steigā savārstīts burtu mikslis diez vai atstās labu pirmo iespaidu.

Labs nosaukums atspoguļo uzņēmuma raksturu, ir atšķirīgs no līdzīgu uzņēmumu nosaukumiem, ir viegli iegaumējams, nav pārāk garš, saprotams arī svešvalodās un veicina preces reklamēšanu. Daudzi labi nosaukumi sevī ietver gan labu skanējumu, gan pozitīvu tēlu, jo uzņēmumam ar patīkamu personību ir lielākas iespējas sasniegt mērķauditoriju un pavirzīties saulītē.
Efektīvs vārds rada pozitīvu tēlu, atspoguļo Tava uzņēmuma labās īpašības, piesaista cilvēkus, un pats par sevi iedveš uzticību. Protams, labs nosaukums nenodrošina kvalitāti, tāpēc esi uzmanīgs un nedod klientiem solījumu, kuru nespēj turēt. Piemēram izvēloties tādu nosaukumu, kurš ir maldinošs vai pārlieku apsološs. Nosaukumam arī nevajadzētu būt pilnīgi nesaistītam ar sniegto pakalpojumu vai piedāvāto produktu klāstu. Runājot par gariem nosaukumiem, tad nekur nav teikts, ka garu nosaukumu nevar būt. Ja Tu spēj izdomāt nosaukumu, kas Tevi apmierina, nav pārlieku sarežģīts, ir atmiņā paliekošs un labskanīgs, paliec pie tā.

Domājot par nosaukumu, noteikti jādomā arī par to, kas ir tas, ko Tu centies pārdot un kas Tavā produktā vai pakalpojumā ir tik īpašs – centies izcelt unikālo, pievilcīgo un vērtīgo. Izvēloties sava biznesa nosaukumu, padomā par tā atbilstību firmas būtībai, tā simbolisko un asociatīvo nozīmi un to, ko šis vārds nozīmē valstīs un reģionos, kur plāno darboties. Šim noteikti būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība, lai nesanāk situācija, kad vienā valodā uzņēmuma nosaukums apzīmē ko pozitīvu, bet citā valodā pilnīgi pretējo. Tas īpaši attiecas tad, ja pretendē uz Baltijas tirgu, jo lai gan latviešu un lietuviešu valodas ārēji ir ļoti līdzīgas, bet patiesībā tās ir krietni atšķirīgas. Kā piemēru varam minēt latviešu vārdu ,,bauda”, kas lietuviski apzīmē vārdu ,,sods”. Šādi parasti rodas pārpratumi!

Daži veiksmīgi un interesanti pēdējo gadu Latvijas tirgus piemēri

Esi dzirdējis par interneta veikalu www.vissirslikti.eu? Šis ir uzņēmums, kas piedāvā pasūtīt pesimistiska dizaina T-kreklus, kuri pēdējo divu gadu laikā iekarojuši latviešu patērētāju sirdis. Sākotnēji var likties, ka šis ir negatīvs nosaukuma piemērs, bet nē, patiesībā šis nosaukums precīzi atspoguļo uzņēmuma piedāvāto produktu klāstu un vienlaikus ir arī asprātīgs un uzmanību piesaistošs. Interesantu nosaukumu interneta veikalam izvēlējies arī dizaina apģērbu veikals www.thewordsoflatvian.lv.
Savukārt uzņēmums MGS FACTORY, kas ražo sava zīmola DIP DAP rotaļlietas interneta veikala nosaukumā izvēlējies iekļaut pašu zīmolu (www.dipdap.lv), jo tieši ar šādu nosaukumu viņus pazīst plašākā sabiedrībā. Līdzīgu pieeju izmantojis uzņēmums SIA Troja, kas ražo tradicionālo latviešu koka šūpuļzirdziņu, radot mājaslapu – www.supulzirdzins.lv. Ļoti radošu pieeju mājaslapas izveidei izmantojis uzņēmums TAUST, radot www.tau.st. Uzņēmums, spēlējoties ar vārdu ,,tauste”, izvēlējies domēnu (.st), kas saistīts ar Santomi, Prinsipi un Austrijas federālo zemi Štīriju.
Nereti uzņēmumi Latvijā izvēlas nosaukumā apvienot latviešu un angļu valodu. Tieši šādu pieeju izvēlējies uzņēmums Birste (www.birste.lv), kas ražo bambusa koka zobu birstes. Bet koka pulksteņu uzņēmums Ovi Watch (www.oviwatch.com) spēris soli tālāk, nosaukumā iekļaujot ne tikai divas valodas, bet arī firmas īpašnieka vārdu (Ivo) apgrieztā formātā.

Tagad, kad esam aplūkojuši pozitīvos piemērus, laiks ķerties pie darba. Paņem papīru un pildspalvu un pieraksti visu, kas saistīts ar Tavu biznesa ideju, un sāc spēlēties. Esam sarūpējuši 10 ieteikumus, kas Tev varētu palīdzēt šajā radošajā procesā.

10 ieteikumi, kas palīdzēs nosaukuma izvēlē

1. Akronīms. Pamēģini izveidot nosaukumu no vairāku vārdu sākuma burtiem. Šādu pieeju izmantojuši nemazums veiksmīgu uzņēmēju, turklāt labs akronīms ar laiku var kļūt par pilnvērtīgu vārdu.
2. Vārdu spēles. Izvēlies divus vai vairāk vārdus, kas ir nozīmīgi un raksturīgi Tavam biznesam un spēlējies ar tiem. Piemēram, Evernote (no vārdiem ,,Forever” un ,,Note”) vai Lego (no Dāņu valodas ,,leg godt”, ar nozīmi spēlējies labi).
3. Izmanto citvalodu vārdus. Pat tad, ja Tava mērķauditorija ir vietējais tirgus, tas neliedz Tev potenciālo uzņēmuma nosaukumu tulkot svešvalodā, kā to sākotnēji izdarīja kompānija Audi, iztulkojot vārdu ,,dzirdēt” latīņu valodā.
4. Paskaties kartē. Izmanto pasaules karti un iedvesmojies no vietu, upju, ezeru un kalnu nosaukumiem. Mēs visi zinām interneta veikalu Amazon.com, kas savu nosaukumu izvēlējies par godu vienai no pasaules lielākajām upēm. Iespējams, tā ir tikai sakritība, ka Amazon.com šobrīd ir viens no pasaules līderiem online tirdzniecībā, bet varbūt tie ir veiksmīga nosaukuma nopelni.
5. Nebaidies miksēt. Vēl viens veids, kā izdomāt lielisku nosaukumu, ir spēlējoties ar dažādu vārdu kombinācijām, kā, piemēram, Tavs vārds, uzvārds un dzimšanas vieta. Šādā veidā IKEA dibinātājs Ingvars Kampards izdomāja sava uzņēmuma nosaukumu (vārds, Ingvar Kamprad dzimis – Elmtaryd Agunnaryd). Nav liegts miksēt arī dažādu valodu vārdus, kā to darījis jaunais, daudzsološais uzņēmums, SIA Plūkt (www.plukttea.com), apvienojot zīmola nosaukumu ar aprakstošu vārdu svešvalodā.
6. Ignorē gramatiku. Vēl viens mazliet savdabīgs, bet efektīvs variants ir tīšuprāt pieļaut kļūdu nosaukuma pareizrakstībā. Tas ir riskanti un valodas speciālisti, visticamāk, iebildīs par šādu priekšlikumu, bet arī Rainis konsekventi vārdu ,,nav” rakstīja kā ,,nau”.
7. Pievieno vai atņem kaut ko. Arī šis ir diezgan riskants, bet pārbaudīts nosaukuma izdomāšanas veids. Pieņemsim, ka esi izdomājis lielisku vārdu savam veikalam, bet šis vārds jau ir aizņemts. Mums ir risinājums, pievieno, izlaid, dubulto kādu vārda burtu, vai izmanto čupu burtus, lai aizstātu garumzīmes. Piemēram, miilsh, pluukt, gaish, kitchs. Šis varbūt sākotnēji nešķiet tas labskanīgākais variants, bet, nedaudz padomājot, var sanākt lielisks nosaukums. Patiesībā daudzi populāri nosaukumu ir veidoti gluži vienkārši, vārdam pievienojot priedēkli vai piedēkli. Piemēram, Spotify, Shopify, Taxify.
8. Ņem talkā vārdnīcu. Cilvēks ikdienā sarunvalodā izmanto tikai niecīgu procentu no valodas vārdu krājuma. Mēs iesakām paņemt rokās vārdnīcu un pasmelties iedvesmu tajā. Ja ar parasto vārdnīcu nav gana, izmanto sinonīmu, arhaismu vai terminu vārdnīcu. Tu būsi pārsteigts, cik daudz dažādu interesantu vārdu tur slēpjas.
9. Izmanto metaforu. Dažreiz nosaukumu var veidot ar aprakstošas metaforas palīdzību. Padomā par to, ko dara Tavs uzņēmums vai kādus produktus tas pārdod un centies to ietvert divos vārdos. Šādi nosaukumi ir ne tikai lakoniski, bet jau ar pašā nosaukumā pastāsta, ar ko uzņēmums nodarbojas, tādējādi atklājot produkta vai pakalpojuma būtību.
10. Prasi palīdzību. Neviens nav aizliedzis prasīt palīdzību ģimenei, draugiem un paziņām. Sarīko prāta vētru savu tuvinieku lokā, vai izsludini publisku konkursu ar balvām sociālajos tīklos. Negarantējam par nosaukumu kvalitāti, bet var gadīties, ka kāds iedomāsies, ko tādu, kas Tev nebūs ienācis prātā.

Ja izgāji cauri šim sarakstam un izmēģināji visus mūsu piedāvātos variantus, bet Tev joprojām nav ideju interneta veikala nosaukumam, ir vēl dažas lietas, kas var Tev palīdzēt. Izmanto kādu no nosaukumu ģeneratoriem (Business name genarator). Tev atliek tikai ierakstīt atslēgas vārdus, un tīmekļa vietne automātiski piedāvās Tev visus iespējamos variantus.
Dažas populārākas vietnes, kurās vērts ielūkoties un izmēģināt veiksmi:
https://namelix.com/
https://www.shopify.com/tools/business-name-generator
https://www.namemesh.com/
https://www.oberlo.com/tools/business-name-generator
https://anadea.info/tools/online-business-name-generator
https://www.wordlab.com/name-generators/business-name-generator/
https://businessnamegenerator.com/
https://www.dotomator.com/
https://namesmith.io/

Bet, ja arī šī pieeja nesniedz gaidītos rezultātus, vienmēr vari vērsties pie profesionāļiem, kas palīdzēs izdomāt ne tikai uzņēmuma nosaukumu, bet arī logo un uzņēmuma vizuālo tēlu. Protams, šis nebūs bezmaksas pasākumus, bet ja visi striķi trūkst, tas var būt lielisks risinājums.

Atceries, nav tādas vienas pareizās metodes, kā nonākt pie nosaukuma izveides. Tev tikai jāatrod savējā. Galvenais, esi radošs un nebaidies riskēt!

Tātad galvenās lietas, par ko jādomā, izvēloties nosaukumu savam interneta veikalam, ir:
• Vai šis nosaukums atbilst mana uzņēmuma zīmolam?
• Vai tas ir viegli iegaumējams un nav pārāk sarežģīts?
• Vai šis nosaukums ir labskanīgs un viegli rakstāms?
• Kādas asociācijas šis nosaukums izraisa?
• Kāda ir šī vārda nozīme citās valodās?

Vēl daži pēdējie ietiekumi!

Kad beidzot esi atradis ilgi meklēto nosaukumu, Tev jāizdara vēl pāris lietas:
Pirmkārt, pārliecinies par domēna pieejamību! To ērti vari izdarīt www.NIC.lv vai www.GoDaddy.com, kur varēsi noskaidrot arī attiecīgā domēna cenu un iegādāties to. Otrkārt, neaizmirsti reģistrēt savu interneta veikalu kā struktūrvienību Valsts ieņēmumu dienestā. To ļoti vienkārši vari izdarīt EDS sistēmā: Reģistri → Struktūrvienības →Pievienot struktūrvienību → Aizpildi nepieciešamos laukus →Saglabā! Tālāk vari ķerties pie interneta veikala izveides, ko esam aprakstījuši nākamajā rakstā šeit.

Ceram, ka šis raksts Tev bija noderīgs!
Veiksmi vēlot, Tava MakeCommerce komanda!