Atpakaļ uz visiem rakstiem

Interneta veikala izveide 10 soļos

15.03.2019

Vēlies sākt pārdot produktu internetā, bet nezini, no kura gala sākt?
Interneta veikala izveide aprakstīta šajos 10 soļos!

Sava interneta veikala izveide var šķist biedējoša, ja šajā jomā nav priekšzināšanu un pieredzes, taču realitātē šim procesam nav jābūt nemaz tik sarežģītam. Lai taptu interneta veikals, ne vienmēr veidotājam ir nepieciešamas profesionālas digitālās iemaņas. Šajā rakstā varēsi iepazīties ar pirmajiem soļiem, ko spert, lai izveidotu vienkāršu, bet funkcionējošu interneta veikalu.

1. Definē sava veikala veidu un darbības sfēru

Plānojot sava interneta veikala izveidi, būtu jābūt skaidram, ko tieši paredzēts pārdot – vismaz aptuveni. Šis solis ir svarīgs, jo, lai arī kas būtu produkts, pamata ideja un kodols palīdzēs izvērtēt tālākajā gaitā nepieciešamo un piemērotāko tieši tev. Pirms došanās uz nākamajiem soļiem vajadzētu būt skaidri definētam mērķim. Piemēram: “Es vēlos pārdot fiziskus produktus, inventarizāciju veikt pats, izsūtīt šos produktus pa taisno klientiem un piedāvāt šos produktus arī starptautiskiem klientiem.” Tieši šis solis palīdzēs tev izvērtēt nepieciešamo sava interneta veikala izveidei, kā arī noderēs turpmākās stratēģijas un darba gaitas izstrādē. Pēc sava produkta un mērķa definēšanas laiks ķerties klāt e-komercijas platformas izvēlei, kas spēs nodrošināt tieši tev nepieciešamo.

2. Atrodi to, ar ko vari atšķirties tirgū

“Es vienkārši gribu pārdot internetā!” ir bieži izplatīta frāze, taču sākumā ir nepieciešams skaidrs plāns. Atverot fizisku veikalu lokālā mērogā tieši tavs veikals var būt “rajona zeķu veikals”, un, ja tuvumā nav citu šādu veikalu, tev ir paveicies, jo cilvēkiem taču vajag zeķes, vai ne? Taču tiešsaistē ir pavisam citādi – cilvēkiem ir tūkstošiem citu veikalu viena klikšķa attālumā, no kuriem iegādāties zeķes, un tie visi izsūta savus produktus.
Īsāk sakot – tev ir jāatrod kaut kas, ar ko tavs interneta veikals ir īpašs, un mērķauditorija, kam interesē tieši tavs produkts.
Identificējot savu mērķauditoriju, nepieciešams noskaidrot:
1. kurai demogrāfiskajai grupai pieder potenciālie klienti
2. kādi atslēgvārdi (key words) ir svarīgākie tieši tava biznesa piedāvātajiem produktiem, t.i. pēc kādiem atslēgvārdiem visbiežāk potenciālie klienti meklē līdzīgus produktus (šajā izpētē lieti noderēs – Google Keyword Planner).
Pēc šīs izpētes veikšanas tev vajadzētu varēt precīzi definēt savu nišu, ar ko vari atšķirties mūsdienu pārblīvētajā tirgū. Varbūt tie ir t-krekli jaunajiem tētiem vai pārstrādāta stikla termokrūzes steidzīgiem hipsteriem. Lai vai kas tas arī būtu, tā tagad ir tava niša!

3. Veic tirgus izpēti

Tirgus izpētei ir tikai viens galvenais mērķis – pārliecināties, ka patiesi ir cilvēki, kas ir ieinteresēti un gatavi pirkt produktus tavā nišā. Jo galu galā, neviens taču nevēlas tērēt laiku skaista interneta veikala izveidei, lai saprastu, ka nevienam nešķiet interesanti piedāvātie produkti.
Ir pāris veidi, kā veikt tirgus izpēti:
1. Izpēti, ko dara tavi konkurenti un imitē viņu veiksmīgās darbības (atceries – par šo noteikti nav jākaunas). Konkurentu izpētei lietderīgi bezmaksas rīki būs – SEMRush un Buzzsumo.
2. Izpēti, kur internetā apgrozās tavi potenciālie klienti, kā viņi izlemj, ko iegādāties, un kā viņi salīdzina produktus. Galvenās vietas, kur veikt šo izpēti būtu nišai atbilstošas online kopienas, forumi un Facebook grupas, kā arī aptaujas.
3. Apskati visbiežāk izplatītos izaicinājumus tavā nozarē un nišā, kā arī visbiežāk uzdotos jautājumus. Laba vieta, kur sākt, ir Quora – jautājumu un atbilžu mājaslapa, kur informāciju var atrast par gandrīz jebko.
Kopumā, pēc tirgus izpētes tev vajadzētu būt skaidram:
● ka patiesi ir patērētāji produktam, ko piedāvāsi,
● kur internetā koncentrējas tava produkta mērķauditorija,
● kā potenciālie klienti izvēlas produktus tavā nišā,
● kādas mājaslapas potenciālie klienti apmeklē, izvēloties produktu, un kur tie iegūst atsauksmes par līdzīgiem produktiem,
● kādi ir šo produktu saistītie ikdienas izaicinājumi patērētājiem.

4. Izvēlies sev atbilstošu e-komercijas platformu

Ja tu vēlies uzsākt tiešsaistes veikalu, tev jāzina, ka ir daudz dažādu e-komercijas
programmatūras risinājumu un platformas, no kurām izvēlēties. Taču liela izvēle ne vienmēr ir laba lieta. Kā nekā – ja nu tu izvēlies nepareizo?
Tomēr 90% gadījumu atbilde ir Shopify. Shopify šobrīd ir līderis e-komercijas pasaulē un piedāvā visu neieciešamo, ko tev varētu vajadzēt. Tajā iespējams pārdot fiziskus un digitālus produktus, ir iespējams drop-shipping jeb preces nosūtīšana pasūtītājam bez pārdevēja tiešas iesaistes un arī citi pakalpojumi. Tas nozīmē, ka nav svarīgi, ko vēlies pārdot, tu vari to pārdot Shopify. Un labākais ir tas, ka savu Shopify veikalu vari izveidot pāris minūšu laikā (pārbaudīts) un nav nepieciešams citviet meklēt trūkstošos puzzles gabaliņus, piemēram, domēna vārdu. Shopify ir arī cenai draudzīgs – sākot no 26€ mēnesī.
Kā ar atlikušajiem 10%? Šeit izvēlei pievienojas arī cenai draudzīgāks variants – WooCommerce – atvērtā koda platforma, kas izmanto WordPress. Lai gan abas platformas skaitās bezmaksas, WooCommerce tomēr ir cenai draudzīgāka, un, maksājot tikai par domēna vārdu un hostingu, izmaksas gadā ir 50€-70€.

5. Izvēlies sava e-veikala nosaukumu un piemeklē domēna vārdu

Izdomāt vārdu savam interneta veikalam ir, iespējams, interesantākā e-veikala izveides procesa daļa. Protams, ja tev jau ir savs bizness nesaistē, šis solis var būt viegls un ātrs, taču, ja tāda nav vai vēlies interneta veikalu nosaukt citādi, jāapsver vairāki faktori:
1. Centies atrast nosaukumu, kuram ir SEO (search engine optimization) priekšrocības, jo tas satur vienu vai vairākus atslēgvārdus, kas tev noderēs nākotnē;
2. Esi radošs un atrodi vārdu, kas skan un izskatās labi.

Visveiksmīgākie parasti ir gadījumi, kuros tiek atrasts balanss starp šiem abiem faktoriem! Starp citu, iespējams, radošajā procesā noderēs Shopify bezmaksas biznesa nosaukumu ģenerators, kurā ievadot kādu atslēgvārdu, tas piedāvā variantus un piemeklē arī brīvus .com domēna vārdus. Apskati mūsu rakstu – “Kā izdomāt nosaukumu savam interneta veikalam?

6. Izproti web hostingu

Svarīgi! Ja izvēlējies Shopify vai kādu citu pilna servisa e-komercijas risinājumu, šo soli vari izlaist. Ja izvēle bijusi par labu WordPress + WooCommerce, šis solis ir tev.
Web hostings (jeb web serveris) ir vieta, kur tavs interneta veikals tiek pastāvīgi glabāts un no kurienes lietotāji tam var piekļūt. Labās ziņas ir tās, ka ir daudz kompāniju, kas nodrošina šo pakalpojumu, un tev nav obligāti jāizprot visi šie procesi. Tomēr, ir lietas, kam jāpievērš uzmanību, izvēloties savu hostinga platformu (zemāk arī ieteikumi):
1. SSL sertifikāti – lai iepirkšanās tiešsaistes klientiem būtu droša
2. Datu plūsmas ātrums – ja interneta veikals ilgi lādējas, tu zaudē klientus
3. Darbspējas garantija – laiks, kuru mājaslapa ir online (99.9% ir minimums)
4. 24/7 klientu atbalsts – ja kaut kas noiet greizi, tu vēlies, lai varētu sasniegt palīdzību
pēc iespējas ātrāk
5. Automātiskas rezerves kopijas – vienmēr ir nepieciešamas nesenu interneta
veikala datu rezerves kopijas (pasūtījumi, produkti, utt.)
6. Un citi faktori

Mūsu ieteikumi:
SiteGround WooCommerce hosting. Viegli saprotams un cenai draudzīgs – $3.95 mēnesī + $15 ikgada maksājums par domēna vārdu (kopā $62.40 / gadā).
Bluehost WooCommerce Hosting – no $6.95 /mēnesī.
WooCommerce Hosting by A2 – no $3.92 / mēnesī.
WPengine Hosting – no $23.33 / mēnesī.

7. Publicē savu interneta veikala skeletu

Kad esi izvēlējies sava interneta veikala dzinēju, laiks to iedarbināt! Šie ir 2 izplatītākie varianti, ko cilvēki izvēlas, veidojot jaunu e-komercijas veikalu.
a) Kā uzsākt savu online veikalu Shopify
Šis būs ātri!
Viss, kas tev jādara, ir jādodas uz Shopify.com un jāspiež poga “get started”. Tad Shopify vadīs tevi cauri procesam, un viss, ko tev atliek darīt – sekot soļiem.
b) Kā uzsākt savu online veikalu WordPress un WooCommerce
Sākumā dodies uz izvēlēto hostinga platformu, izvēlies sev atbilstošāko piedāvājumu un sāc procesu. Nākamajos soļos aizpildi informāciju par sevi un seko hostinga platformas norādēm. Pievērs uzmanību servera atrašanās vietai – izvēlies serveri, kas ir pēc iespējas tuvāk tavai galvenās mērķauditorijas lokācijai, tas palīdzēs interneta veikalam darboties ātrāk. Turpinājumā pievieno savu domēna vārdu un nobeigumā piekrīti, ka hostinga
platforma iepriekš instalē WordPress un WooCommerce.

8. Izvēlies sava interneta veikala dizainu un pielāgo to

Šobrīd, kad tava interneta veikala skelets ir gatavs, laiks to personalizēt!
Kā izvēlēties pareizo dizainu starp tik daudz dažādām iespējām?
Atkal – izpēti, ko dara tavi konkurenti! Kas tavā sfērā strādā vislabāk? Vai konkurenti izmato lielus attēlus un košas krāsas? Vai izplatīts ir klasisks izkārtojums? Vai bieži tiek piedāvāti speciāli piedāvājumi un atlaides? Vai uzsvars ir uz vienu produktu vai visi produkti tiek reklamēti vienādi?
Šie ir tikai pāris no jautājumiem, kurus vērts sev uzdot, veidojot sava e-komercijas veikala dizainu. Apvieno savus secinājumus un sāc plānošanas darbus! Ja parasti visiem konkurentiem tavā nišā ir vienāda interneta veikala dizaina uzbūve, tas visticamāk ir tādēļ, ka tā strādā. Gandrīz visās e-komercijas platformās ir jau iebūvētās dizaina tēmas, kuras ir viegli saprotamas un lietojamas. Pielāgo tās savām vajadzībām, bet atceries – neizvēlies dizainu tikai tāpēc, ka tas izskatās skaisti, tam jābūt arī funkcionālam!

9. Uzstādi galvenos iestatījumus

Kad dizains ir izveidots, nepieciešams konfigurēt galvenos iestatījumus, lai interneta veikals varētu funkcionēt bez aizķeršanās. Dažas no lietām, par kurām jāparūpējas, uzstādot iestatījumus:
Vispārīgi – veikala vārds un adrese, formāti (mērvienību sistēma, laika zona, utt.),
pamata e-veikala valūta
Maksājumu pakalpojumu sniedzējs – kā tu vēlies saņemt maksājumus no klientiem un kādus apmaksas veidus piedāvāt. Ņem vērā, ka internetbanku maksājumi ir populārākais norēķinu veids tiešsaistē Baltijā.
Groza iestatījumi – vai lietotājiem ir jāautorizējas, lai nopirktu produktu, kāda papildu
informācija ir nepieciešama, utt.
Shipping jeb piegāde – piegādes cena, sūtījumu izmēri, piegādes pakalpojuma
sniedzējs, utt.
Nodokļi – nodokļu likmju iestatījumi
Paziņojumi – paziņojumi par pasūtījumiem, utt.
Kad iestatījumi konfigurēti, laiks savā e-komercijas veikalā pievienot pašu galveno – produktus!

10. Pievieno pirmos produktus

a) Pievieno produktus Shopify
Šis nevarētu būt vieglāk! Gluži vienkārši dodies uz “Products” un klikšķini “Add product”. Katram produktam ir iespējams pievienot nosaukumu, aprakstu, attēlus, cenu, pieejamo daudzumu, svaru (un citas shipping detaļas), produkta tipu, kolekciju (lai grupētu līdzīgus produktus) un vēl citus parametrus. Kad pievienotais apmierina, spied “Save”, un redzēsi, ka produkts ir pievienots “All products” sarakstā. Atkārto šo soli visiem produktiem.
b) Pievieno produktus WooCommerce
Lai pievienotu savu pirmo produktu dodies uz “products” -> “add new”.
Katram jaunam produktam vari pievienot nosaukumu, galveno aprakstu, attēlus, produkta tipu, cenu, nodokļu statusu, shipping detaļas, savienotus produktus un citas detaļas.
Kad tas paveikts, spied “Publish”, un produkts parādīsies sadaļā “All products”.

Tavs interneta veikals ir gatavs!

Ja augstāk minētie 10 soļi ir paveikti, tavs interneta veikals ir gatavs, un tu esi gatavs sākt pārdot savus produktus tiešsaistē! Protams, pirms interneta veikala palaišanas neaizmirsti pārbaudīt, vai viss funkcionē, kā plānots, un vai tiešām ir iespējams iegādāties produktu no A līdz Z! Ja viss strādā nevainojami, laiks ķerties pie mārketinga, bet par to kādā citā rakstā drīzumā!