Atpakaļ uz visiem rakstiem

Kā pārbaudīt savu biznesa ideju?

14.02.2019

Neesi pārliecināts vai tava interneta biznesa ideja ir dzīvotspējīga? Man tev ir daži padomi ar ko sākt. Ar to es nedomāju, ka tev tūlīt pat būtu jāķeras pie biznesa plāna rakstīšanas. Patiesībā, ja viss noritēs sekmīgi tev to nevajadzēs.

Ar ko sākt?

Visbiežāk pieļautā kļūda ir tā, ka mēs pārāk pieķeramies savai idejai. Tādējādi mēs nogriežam ceļu uz daudzām iespējām. Iedomājies, kas tā būtu par vilšanos, ja tu ieguldītu savu darbu un naudu biznesa idejā, lai pēc tam secinātu, ka patiesībā nav neviens vai ir ļoti maza daļa Latvijas cilvēku, kam tavs produkts vai pakalpojums ir vajadzīgs.
Lai tā nenotiktu ir jāizdara pavisam vienkārša un varbūt nedaudz biedējoša lieta.

Jārunā ar cilvēkiem – saviem potenciālajiem klientiem. Jārunā uz ielas, transportā, universitātē …

Lielos vilcienos tev jāmēģina saprast, kur tu kļūdies attiecība uz savu spožo biznesa ideju. Kur esi kļūdījies par savu potenciālo mērķauditoriju, par to, kā viņi šobrīd jūtas par problēmu, ko atrisinās tavs produkts vai pakalpojums. Kur esi kļūdījies ar savu pieņēmumu, ka cilvēki ir gatavi par to atvērt savu maku. Iespējams tu esi kļūdījies par pašu problēmu un tava šķietamā problēma eksistē tikai tavā galvā. Vecais labais teiciens par to, ka ”Kļūdīties ir cilvēcīgi” un kļūdīties sākumā ir daudz lētāk. Patiesībā krietni lētāk nekā izveidot biznesu un vēlāk secināt, ka esi izveidojis, ko tādu, ko nav iespējams pārdot, tāpēc sāc runāt ar cilvēkiem.

Tu noteikti zini vismaz pāris cilvēkus, kuri varētu būt tavi potenciālie klienti. Noteikti ir vērts sākt izjautāt viņus. Būtiski, lai saruna koncentrētos uz viņiem nevis uz tavu risinājumu. Ja stāstīsi par savu ideju, tad bieži vien draugi un kolēģi tev nesniegs pietiekami atklātu viedokli, lai nesagrautu tavu entuziasmu. Centies sarunu virzīt uz pašu problēmu, kas iespējams ir aktuāla arī viņiem, ko tava biznesa ideja atrisinās. Tādējādi iegūsi daudz vērtīgākas atbildes.

Cik lielā mērā tev šķietama problēma patiešām ir problēma?

Pastāv neskaitāmas problēmas, kuras būtu pelnījušas, lai tām izveido risinājumu, bet grūtākais uzdevums uzņēmējiem ir saprast, pie kuru problēmu risinājuma ir vērts strādāt, lai spētu izveidot jēgpilnu un pelnošu biznesu.

Skaidrs, ka vispareizāk būtu strādāt pie tādu problēmu risinājuma, ko:

  1. tava klientu mērķauditorija apzinās;
  2. viņi uzskata par vienu no šī brīža galvenajām problēmām.

Ja tu ar savu produktu vai pakalpojumu centies atrisināt problēmu, ko klienti neapzinās, tad tas prasīs daudz lielāku ieguldījumu gan no mārketinga, gan no pārdošanas puses, lai pārliecinātu tavus potenciālos klientus un pastāv lielāka iespēja, ka biznesa ideja nenesīs cerēto.

Ja tu piedāvāsi risinājumu problēmai, kas eksistē, bet tava potenciālā klienta problēmu sarakstā ir vienā no pēdējām vietām, tad būs grūti pārliecināt to lietot, un vēl grūtāk par to maksāt. Tev būt jādomā, lai šie augstāk minētie faktori strādātu tavā labā un tu veidotu savu biznesa ideju ap produktu vai pakalpojumu, kam jau ir entuziastiski noskaņota potenciālo klientu auditorija.

Piemēram, www.bolt.eu kopbraukšanas pakalpojums sākotnēji tika izveidots, lai cilvēkiem atvieglotu pārvietošanos Tallinā un Rīgā. Šobrīd tas jau ir izaudzis par miljonu biznesu un piedāvā pakalpojumus arī Āfrikā un Austrālijā.

Problēma. Taksometru izsaukšana aizņēma laiku, tas bija dārgi un lielākoties varēja maksāt tikai skaidrā naudā.
Risinājums. Taxify aplikācija, kur tu vari izsaukt taksometru ar vienu pogas klikšķi, turklāt par pieejamu cenu.
Paši Taxify turpina attīstīt šo konceptu tālāk un uzsver to, ka viņi palīdz cilvēkiem nokļūt no punkta A uz punktu B un nav nozīme vai tas ir motocikls Āfrikā vai tuk – tuks Āzijā.

Ko klienti šobrīd dara ar problēmu, kurai risinājums ir tava biznesa ideja?

Ja atbilde ir ”neko nedara”, tad ir jābūt ļoti uzmanīgam. Pirmajā brīdi varētu šķist, ka tas ir lieliski, jo tādējādi tavs risinājums un biznesa ideja būs unikāla. Patiesībā tas liecina par to, ka problēma nav aktuāla. Tas, ko mēs vēlamies dzirdēt ir, ka klients ir patērējis neskaitāmas savas dārgās stundas meklējot risinājumu un līmējot kopā dažādas daļas un ir atradis kaut kādu risinājumu, kas nebūt nav ideāls.

Uzmanīgi klausies kādi cilvēki vēl tiek pieminēti stāstot par problēmu un pielāgoto risinājumu, iespējams tas ir grāmatvedis vai klientu apkalpošanas speciālists, ja runājām par risinājumiem biznesam. Šie cilvēki arī ir vērtīgs informācijas avots ar kuriem noteikti ir vērts aprunāties. Bieži vien iesaistītajiem cilvēkiem ir atšķirīgi viedokļi par to kādam būtu jābūt gala risinājumam. Reizēm tiem ir atšķirīgi viedokļi par to vai tā ir vai nav problēma. Kas grāmatvedim ir problēma, ne vienmēr būs problēma uzņēmuma vadītājam. Jo vairāk viedokļus savāksi, jo labāku risinājumu spēsi piedāvāt.

Kur vēl meklēt potenciālos klientus intervijām?

Agri vai vēlu Tu nonāksi situācijā, kad būsi izrunājies ar potenciāliem klientiem no savu paziņu loka un būs nepieciešamība paplašināt savu iespējamo klientu loku. Tad nu zemāk piedāvāju tev dažas idejas.

Forumi un diskusiju grupas
Forumi un diskusijas grupas Facebook vai citur, kas atbilst tavai plānotai biznesa nišai ir laba vieta, kur pajautāt viedokli. Šeit jābūt uzmanīgam, jo katrai vietai ir savi noteikumi, ja nodarbosies uzreiz ar reklamēšanu visticamāk tiksi bloķēts. Esi taktisks un neuzbāzīgs. Vari pajautāt vai kāds ir saskaries ar šādu problēmu un vai būtu ieinteresēts izmantot pakalpojumu vai produktu, kas šo atrisina. Bieži vien saņemsi ļoti vērīgus komentārus un jautājumus.

Kontaktu ieteikumi
Noteikti izmanto iespēju pēc katras sarunas ar potenciālo klientu pajautāt vai būtu gatavs ieteikt vēl kādu paziņu ar ko aprunāties. Parasti cilvēki noteikti varēs ieteikt vēl kādu savu draugu vai paziņu.

E-pasts vai ziņa Linkedin
Šo noteikti ir vērts pamēģināt, ja domā piedāvāt biznesa risinājumus. Tev vajadzētu pierast pie tā, ka nāksies uzrunāt nepazīstamus cilvēkus. Neticēsi, bet liela daļa reaģēs pozitīvi, ja iepazīstināsi ar sevi un skaidri nodefinēsi savu mērķi un atbildes, ko vēlies saņemt.

Noskaidro vai klients ir gatavs pirkt tavu produktu vai pakalpojumu?

Atceries, ka ir liela atšķirība starp šiem 2 jautājumiem:

  1. Vai tu būtu gatavs iegādāties šo produktu?
  2. Vai tu pirksi šo produktu?

Ja uz pirmo jautājumu lielākoties cilvēki atbildēs “Jā”, jo bieži vien vēlēsies izpatikt tev, tad uz otro jautājumu padomās pirms sniegt atbildi. Protams pastāv iespēja arī iekasēt naudu no klienta vēl pirms produkts ir gatavs kā tas ir ar www.kickstarter.com , bet tas vienmēr saistīts ar risku, ka nespēsi piegādāt apsolītajā laikā. Iespējams vari izveidot landing lapu ar savu produktu un pogu ”pirkt” pat, ja produkts vēl nav gatavs un iespēja nopirkt nebūs tu iegūsi informāciju par klikšķiem, kas potenciāli var dot zināmu ieskatu par patieso vēlmi iegādāties tavu produktu. Ņem vērā, ka vismaz 80% no cilvēkiem, kas atbildējuši, ka ir gatavi pirkt tavu produktu, nonākot situācijā, kad jāizdod nauda atkritīs. Tu arī saņemsi vispatiesākos iemeslus par to, kāpēc tie nav gatavi to darīt un tā ir ļoti laba iespēja strādāt ar šiem iemesliem, lai izveidotu savu produktu vēl labāku vai arī meklētu citu mērķauditoriju.

Tu vari sākt jau šodien. Atrodi 3 cilvēkus, kuri pēc tavām domā saskarās ar problēmu, ko atrisinās tavs produkts vai pakalpojums. Vienojies par 15 minūšu sarunu par šīs problēmas būtību.

Veiksmi jaunu biznesa ideju īstenošanā! Ja vēlies vairāk uzzināt par to kā izveidot e-komercijas biznesu, lasi mūsu rakstu par interneta veikala izveidi.