Atpakaļ uz visiem rakstiem

Interneta veikala izveide. Vai nav jau par vēlu?

07.05.2020

Šobrīd, svarīgāk kā jebkad agrāk, jebkuram uzņēmējam ir jāizvērtē sava interneta veikala izveides jautājums. Ja vēl kādu laiku atpakaļ šķita, ka interneta veikala izveide ir nepieciešama tikai tiem, kuri tirgo e-komercijai ierastas preces, tad jaunie apstākļi, COVID-19 krīzes sakarā pasaulē un Latvijā, šo situāciju ir ievērojami mainījuši.

Šobrīd ir laiks, kad skaidru naudu neviens nevēlas izmantot. Arī pakalpojumu sniedzējiem un līdz šim e-komercijai netradicionālu preču tirgotājiem ir nepieciešami elektronisko maksājumu pieņemšanas iespējas.

Bet iespējams daudzi uzņēmēji šobrīd vēl nogaida, lai saprastu, kā tas viss atrisināsies un, vai tomēr mēs visi nevarēsim atgriezties pie ierastās dzīves un biznesa kārtības? Vai, iespējams, kāds domā, ka interneta veikala izveide ir nokavēta, ka tirgus ir jau piesātināts! Šajā rakstā es pastāstīšu par to, kādas, manuprāt, unikālas tendences šobrīd noris pasaulē un, kā tas var mainīt uzņēmējdarbības vidi Latvijā un pasaulē.

Manuprāt, šobrīd pasaulē notiek vairāki globāli un nekad nebijuši eksperimenti. Parasti cilvēku uzvedību mainīt ir ļoti grūti, bet apstākļu spiesti, mēs šobrīd maināmies vairākās dzīves jomās:

  • Globāls attālināta darba eksperiments

Šobrīd norit globāls attālināta darba eksperiments, kura rezultātus mēs varam daļēji paredzēt. Jo ilgāk noritēs krīze, jo vairāk cilvēku spēs adaptēsies jaunajiem apstākļiem. Visas puses ar laiku sapratīs, ka šādā veidā ir iespējams turpināt darbu arī pēc krīzes beigām.

Šādi piemēri, kad lieli un nozīmīgi uzņēmumi darbojas pilnīgi attālināti, ir sastopami ik uz soļa. Piemēram, uzņēmums Automattic, kurš izstrādā un uztur satura vadības sistēmu WordPress un vienu no populārākajām Interneta veikalu platformām WooCommerce, jau sen strādā pilnībā attālināti. Bet iespējams, ka pēc šiem jaunajiem apstākļiem viņu darbība vairs nešķitīs nekas īpašs.

Šādas izmaiņas darba tirgū maina apstākļus ne tikai pašam iesaistītajam uzņēmumam, bet arī visiem citiem uzņēmumiem, kuri kaut kādā veidā bija saistīti ar uzņēmumu un tā darbiniekiem.

  • Globāls attālinātas mācīšanās eksperiments

Izglītības sistēma ir viena no lielākajām patērētājām jebkurā valstī. No izglītības sistēmas ir atkarīgi arī neskaitāmi uzņēmēji. Arī šajā jomā noris globāls attālinātas mācīšanās eksperiments. Lai gan daļa bērnu ar jauno mācību gadu noteikti atgriezīsies skolās, tomēr šī vairāku mēnešu pieredze būs ļāvusi skolēniem, studentiem un izglītības sistēmai kopumā apjaust jaunās iespējas.

Noteikti, attālināta mācīšanās un studēšanas Latvijas un Eiropas skolās un universitātēs būs kļuvusi par apsveramu iespēju neskaitāmiem skolēniem un studentiem.

Mana meita šogad beigs 9. klasi. Kā vienu no tālākas mācīšanās variantiem viņai jau bija minējusi tālmācību. Redzot, ka viņa veiksmīgi tiek galā ar darba organizēšanu un sekmes, mācoties mājās, ir pat labākas kā skolā uz vietas, mēs vecāki viņai neliegsim šādu iespēju, ja viņa pieņems izvēli par tālmācību. Es nezinu vai ar tādu pārliecību es to būtu teicis pirms šī eksperimenta.

  • Globāls attālinātu pakalpojumu sniegšanas eksperiments

Daļu pakalpojumus vienkārši nav iespējams sniegt attālināti – pakalpojumi ar fiziskām manipulācijām un tādi, kuru sniegšanai vai saņemšanai ir nepieciešama tauste, garša, oža, ir grūti nodrošināt attālināti. Šie pakalpojumi visdrīzāk pēc krīzes atgriezīsies savās pakalpojumu sniegšanas vietās.

Bet vairākas pakalpojumu grupas ir veiksmīgi pārorientējušās digitālajā vidē. Jebkura veida konsultācijas – psihologu, psihoterapeitu, kouču, treneru, skolotāju, pasniedzēju un citu speciālistu pakalpojumi tiek veiksmīgi nodrošināti digitālajā vidē. Ja līdz šim klients baidījās no šādas pakalpojuma formas, tad tagad nav vairs citas iespējas. Es pieļauju, ka daļa pakalpojumu sniedzēju un daļa viņu klientu būs sapratuši, ka šāds risinājums ir pat ērtāks abām iesaistītajām pusēm.

Darbs pie datora jau arī iepriekš bija iespējams attālināti. Bet, ja savstarpējas neuzticēšanās dēļ tas iepriekš nenotika, tad tagad nav vairs citas iespējas.

Un, starp citu, pakalpojuma sniedzējiem MakeCommerce palīdzība var noderēt jau šobrīd – pat nav nepieciešama interneta veikala izveide – vien ar vizītkartes tipa mājas lapu. Mūsu platforma sniedz iespēju nosūtīt klientam apmaksas saiti un ļaut norēķināties uzreiz pirms vai pēc pakalpojuma sniegšanas ar kredītkarti vai lielāko Baltijas un Somijas banku internetbankām. Sazinies ar mums un mēs izstāstīsim par visiem nosacījumiem un palīdzēsim pieslēgt mūsu maksājumu platformu Tavam biznesam.

  • Globāls e-komercijas eksperiments

Tāpat paralēli notiek globāls e-komercijas eksperiments. Ja kādam vēl līdz šim nebija bankas karte vai, ja kāds līdz šim neprata norēķināties internetā, tad liela daļa no šiem cilvēkiem to šobrīd būs apguvuši.

Ja pirms krīzes lielās Baltijas mazumtirdzniecības ķēdes e-komerciju bija ieviesušas kā pakalpojumu, kuram vienkārši ir jābūt, tad, iespējams, pēc jaunajiem apstākļiem tas kļūs par tālākās attīstības galveno stūrakmeni.

Mums ir tikai jāiedomājas, kā pamainītos konkurence Latvijas lauku reģionos, kuros vēljoprojām dominē mazo veikala ķēžu veikali, brīdī, kad lielās mazumtirdzniecības ķēdes sāktu preču piegādi līdz mājas durvīm jebkurā Latvijas vietā!?

Neviens nevar prognozēt, cik lielā mērā mūsu iepirkšanās ieradumi atgriezīsies vecajās sliedēs, bet skaidrs ir tas, ka uz laiku pieaugušais e-komercijas apgrozījums, kurš arī MakeCommerce platformā ir sasniedzis 90 % pieaugumu, būs izveidojis paliekošu ieradumu maiņu daļai sabiedrības.

Mēs varam vienkārši gaidīt, ka viss nostāsties savās vietās. Vai mēs varam sākt rīkoties jau tagad un sākt strauji virzīties sava interneta veikala virzienā. Patīkamākais ir tas, ka interneta veikala izveide nebūs zemē nomesta nauda, jo nekādi satricinājumi pasaulē nav apturējuši virzību e-komercijas virzienā.

Es esmu pārliecināts, ka arī Latvijai šis būs labs grūdiens e-komercijas attīstības virzienā, jo pēc vietnē Statista.com pieejamajiem datiem par e-komerciju Latvijā, e-komercijas apgrozījums attiecībā pret kopējo apgrozījumi 2016., 2017. un 2018. gadā bija vien aptuveni 7% un bija vērojama pat lejupslīde pēdējā gadā, kad citās pasaules valstīs notiek strauja izaugsme.

Nekas vēl nav nokavēts! Kā redzams vieta izaugsmei vēl pietiks vairākiem gadiem, bet tam, kurš sāks agrāk, būs lielākas iespējas. Šī raksta sastādīšanas brīža pasaules bagātākais cilvēks un Amazon šefs Jeff Bezos 1993. gadā sāka ar grāmatu tirdzniecību un šobrīd tirgo visu, ko mēs vien varam iedomāties. Ar ko Tu sāksi savu interneta veikalu?

MakeCommece labprāt būs tavs partneris, lai padarītu šo procesu ātrāku, vieglāku un patīkamāku – sazinies ar mums un mēs pastāstīsim, kā varam Tev palīdzēt.