Back to all articles

Kas uzņēmējam jāzina pirms interneta veikala izstrādes

03.06.2020

Ja Tu esi esoša uzņēmuma īpašnieks, kurš vēlas izveidot interneta veikalu vai Tu vēlies uzsākt uzņēmējdarbību un nodarboties ar e-komercijā, tad pirms “ķerties vērsim pie ragiem”, ir nepieciešams noskaidrot atbildes uz vairākiem svarīgiem jautājumiem.

Interneta veikala izstrāde ir ne tikai relatīvi dārgs pakalpojums, bet tas var maksāt arī daudz Tava personīgā vai Tavas komandas laika, kuru es mēģināšu Tev aiztaupīt ar šī raksta palīdzību.

Iespējams varētu jau pa tiešo doties pie kāda interneta veikalu izstrādātājiem un paļauties, ka viņi Tev visu izstāstīs, bet šāda pieeja var Tevi novest pie neoptimāla risinājuma.

Ja Tev ir āmurs, tad Tev viss izskatās pēc naglām. Ja Tev ir skrūvgriezis, tad Tev viss izskatās pēc skrūvēm. Tāpat ir ar interneta veikalu izstrādātājiem – ja viņi strādā ar kādiem risinājumiem vai pieejām, tad viņi visiem klientiem mēģina piemērot šo risinājumu un pieejas, kaut arī Tavā situācijā tas var izrādīties ne tas pats piemērotākais variants. Un mēs nevaram viņus par to vainot – neviens jau negrib palaist garām biznesa iespējas.

MakeCommerce ir maksājumu partneris, kurš nodrošina maksājumus interneta veikalos ar kredītkartēm un populārākajām Baltijas un Somijas bankām. Mēs atbalstām populārākās interneta veikalu platformas un mums būtībā ir vienalga, kādu platformu mūsu klienti izvēlas, ja vien tā ir piemērota klienta vajadzībām. Tāpat mēs no malas varam vērot, kā tiek izstrādāti un ieviesti dažāda lieluma e-komercijas projekti. Tādēļ mēs šajā ziņā, iespējams, esam vairāk objektīvi kā interneta veikalu izstrādātāji.

Pirms uzrunāt, kādus konkrētus interneta veikala izstrādātājus, Tev ir jārod atbildes uz sekojošiem jautājumiem:

Kāds ir mana interneta veikala izstrādes mērķis?

Ātrs risinājums, kurš nepieciešams jau vakar

Šis raksts top 2020. gada COVID-19 krīzes laikā un šajos apstākļos daudziem uzņēmumiem e-komercija ir vienīgais iespējamais risinājums. Bet uzņēmumi līdzīgās situācijās var nonākt arī citu apstākļu ietekmē, kad interneta veikalu vajadzēja jau vakar.

Tas nozīmē, ka Tev var nebūt laika laikietilpīgam projektam, lai izstrādātu visu fundamentāli un pēc priekšrakstiem. Šajā gadījumā Tev ir jāizvēlas ātrākais risinājums, kurš iespējams nākotnē būs ievērojami jāuzlabo vai jāpārstrādā. Bet ir gadījumi, kad Tev nav citu iespēju.

Šajā gadījumā Tev piemērotāki būs jau gatavi šabloniski risinājumi un interneta veikalu platformas, kuras tiek piedāvātās kā pakalpojumi. No tām, kuras atbalsta MakeCommerce – tās varētu būt Shopify, Mozello vai Voog.

Tāpat Tev, iespējams, talkā būs jāņem kāds mazāks interneta veikala izstrādātājs, kurš spēj reaģēt ātrāk un veltīt Tev lielāku uzmanību, kā lielas interneta veikalu izstrādes aģentūras. Vai Tev vienkārši jāmēģina interneta veikalu izstrādāt paša spēkiem, ja ir pietiekošas kompetences uzņēmuma ietvaros.

Pilota projekts, lai pārliecinātos par pieprasījumu

Mēs nekad nevaram par 100% zināt vai mūsu produkts labi tirgosies internetā pirms mēs neesam pamēģinājuši to pārdot. Lai cik labi mēs visu izpētītu un izrēķinātu,  patiesību mēs redzēsim tikai mēģinot.

Pirms ieguldīt lielus finanšu līdzekļus un laiku, ir vērst pamēģināt tirdzniecību internetā pilota projekta ietvaros. Proti, izvēlēties dažus labākos produktus un sākumā censties pārdot tikai tos.

Šajā gadījumā mēs varam iet divus ceļus:

  • izmantot e-komercijas platformu un projektu veikt ar domu, ka pēc pilota projekta, iespējams, mēs to vairs neizmantosim un sāksim visu no jauna. Šajā gadījumā projekts var tik realizēts paša spēkiem vai, izmantojot interneta veikalu platformas, kuras tiek piedāvātas kā pakalpojumi.
  • izvēlēties sadarbības partnerus un e-komercijas platformu, un projektu realizēt kā daļu no galējā risinājuma.

Atkarībā no pilota projekta rezultātiem, Tu vari pieņemt objektīvākus lēmumus par tālākajiem soļiem.

Fundamentāls gala risinājums

Ja Tu iepriekš esi pārliecinājies par to, ka e-komercija ir piemērots kanāls Tava produkta izplatīšanai vai vienkārši uzņēmums ir radīts e-komercijai, tad Tev ir jāizvēlas risinājumi un sadarbības partneri, kuri Tev var nodrošināt labākos rezultātus ilgtermiņā.

Šajā gadījumā Tev derīgas būs jebkura e-komercijas platforma, kura pēc savām iespējām vislabāk atbilst Tavām prasībām. Konkrētus e-komercijas izvēles kritērijus mēs aprakstīsim kādā no nākamajiem rakstiem, bet šobrīd Tu vari aplūkot visas e-komercijas platformas, kuras atbalsta MakeCommerce šeit.

Nozīmīgākais ir apzināties, ka eksistē vairākas alternatīvas e-komercijas platformām un, ka katrai no tām ir savi plusi un mīnusi. Nav jāizvēlas pirmā vai tā, ar kuru strādā konkrētais interneta veikala izstrādātājs, bet ir jāizvēlas tā, kura ir piemērotākā ilgtermiņā.

Uzdod potenciālajiem Tava interneta veikala izstrādātājiem jautājumu: “Kādēļ man jāizvēlas tieši šī platforma un kādas ir citas alternatīvas?”
Fundamentāliem risinājumiem ir vērts ieguldīt vairāk uzņēmuma resursus un veltīt vairāk laika, lai atrastu piemērotu interneta veikala platformu un izstrādātāju.

Cik lielas maksājumu komisijas maksas varu atļauties?

Iespējams kādam, kurš savu produktu uzceno par vairākiem simtiem procentu, šis jautājums šķitīs nenozīmīgs. Bet mēs studiju laikā bijām izveidojuši uzņēmumu un tirgojām datorus un datoru komponentes.

Produkti šajā jomā ir salīdzinoši dārgi, bet lielās konkurences dēļ, uzcenojums atsevišķām datoru komponentēm ir tika daži procenti. Atceros, ka katru reizi mēģinājām klientiem lūgt nenorēķināties ar karti, bet maksāt skaidrā naudā, jo citādāk jau tā mazais uzcenojums tiktu vēl ievērojami samazināts.

Pieļauju, ka arī šodien ir tādi produkti, kuriem dažu e-komerciju platformu papildus komisijas var ietekmēt platformas izvēli.

Bez komisijām e-komercijā iztikt nav iespējams un MakeCommerce komisijas var apskatīt MakeCommerce cenrādī, bet papildus tām, piemēram, Shopify uz šī raksta publicēšanas brīdi papildus piemēro no 0,5 – 2% lielu komisiju. Dažam tas var šķist sīkums, bet dažam tā ir liela daļa no uzcenojuma.

Kādas maksāšanas iespējas vēlos nodrošināt klientiem?

Internetbanku maksājumi Latvijā ir viens no populārākajiem maksāšanas veidiem un to neesamība Tavā interneta veikalā var samazināt pirkumu skaitu.

Izvēloties interneta veikala platformu, svarīgi ir pārliecināties vai MakeCommerce atbalsta šo platformu. MakeCommerce nodrošina ne tikai kredītkaršu maksājumus, bet Baltijā un Somijā nodrošina plašāko klāstu ar banku maksājumiem.

Protams, ka MakeCommerce maksājumu risinājumus var integrēt jebkurā e-komercijas platformā izmantojot mūsu API, bet mūsu un trešo pušu gatavie integrācijas moduļi padarīs to ievērojami lētāku un ātrāku. Pieejamos integrācijas moduļus var apskatīt šeit.

Cik daudz resursu man ir pieejams?

Viens no pirmajiem jautājumiem, kuru uzdos interneta veikala izstrādātājs būs jautājums par resursu pieejamību. Cik daudz naudas un uzņēmuma iekšējos cilvēkresursus Tu vari veltīt šim projektam?

Cik daudz finanšu līdzekļu varu tam atvēlēt?

Es nesaukšu konkrētas summas, ar kurām uzņēmējam vajadzētu rēķināties, jo šī summa ir atkarīga no daudziem faktoriem. Es apskatīšu tikai dažus scenārijus, kuri ietekmē pakalpojuma izmaksas.

Paša spēkiem izveidots Interneta veikals, izmaksā sākot no dažiem desmitiem EUR / mēnesī, ja tam tiek izmantotas Shopify vai Mozello platformas.

Vairākas e-komercijas platformas ir bezmaksas, bet prasa tehniskas priekšzināšanas, lai tās uzstādītu. Šajā gadījumā izmaksas var sastādīt tikai dažus desmitus EUR / gadā (domēna vārdam un maksai par mājas lapas uzturēšanu), ja to uzstāda paša spēkiem, bet, ja šīs platformas uzstādīšanu uztic interneta veikala izstrādātājam, tad šis pakalpojums izmaksās no vairākiem simtiem līdz pat vairākiem desmitiem tūkstošu EUR.

Lielu ietekmi uz izmaksām atstāj tas, vai uzņēmējs ir gatavs izmantot šablona dizainu un e-komercijas platformas standarta iespējas, vai tomēr vēlas veidot unikālu dizainu un ievērojami pielāgot platformas funkcionalitāti.

Tāpat lielu ietekmi uz izmaksām sastāda projekta vadības un satura veidošanas pakalpojumi.

Cik daudz cilvēkresursu varu tam atvēlēt?

Tik pat nozīmīgs jautājums kā finanšu resursi ir cilvēkresursu pieejamība. Nav iespējams veiksmīgi realizēt e-komercijas projektu bez paša uzņēmuma iesaistes.

Ir jāapzinās, kādas kompetences uzņēmumam ir pieejamas iekšienē un, cik lielā mērā šie cilvēki varēs pievērsties e-komercijas risinājuma ieviešamai.

Jo mazāk cilvēkresursu ir pieejams pašā uzņēmumā, jo lielāka palīdzība būs nepieciešama no interneta veikala izstrādātāja.

Veiksmīgu e-komercijas projektu ir iespējams realizēt pie gandrīz jebkādas resursu pieejamība, vienīgi jāsaprot, ka:

  • jo mazāks ir budžets, jo vairāk nāksies darīt pašiem
  • jo mazāks ir budžets, jo mazāk pieredzējušu interneta veikala izstrādātāju mēs varēsim atļauties un mums nāksies uzņemties lielāku risku. Bet tas ne vienmēr nozīmē sliktāku rezultātu.

Kādas iekšējās kompetences man ir pieejamas?

Pat tad, ja uzņēmuma iekšienē ir pieejami cilvēki, kuri ir gatavi iesaistīties interneta veikala izstrādē, ir svarīgi saprast, kādas ir viņu kompetences.

Ja sākumā šķiet, ka galvenā problēma ir paša interneta veikala izstrāde, tad projekta gaitā nereti nākas saprast, ka lielākais šķērslis, kurš ir jāpārvar, ir satura izveide.

Lai veiksmīgi pārdotu internetā, interneta veikals ir jāpiepilda ar kvalitatīvu saturu.

Sākotnēji nepieciešamais saturs ir:

  • uzņēmumu aprakstošie teksti
  • juridiskie teksti – privātuma politika un interneta veikala izmantošanas noteikumi
  • mājas lapai nepieciešamie attēli
  • produktu attēli
  • meklētājiem optimizēti produktu apraksti
  • produktu kategoriju attēli
  • meklētājiem optimizēti produktu kategoriju apraksti
  • automātisko e-pasta ziņojumu saturs

Lai veicinātu pārdošanu, pēc interneta veikala palaišanas, būs jārūpējas par regulāra pārdošanu veicinoša satura publicēšanu mājas lapa. Tie var būt bloga raksti, produktu attēli un video.

Šī satura radīšanai ir nepieciešami ne tikai speciālisti ar atbilstošām kompetencēm, bet arī tehniskais nodrošinājums. Piemēram, kvalitatīvu produktu attēliem ir nepieciešama laba foto tehnika un kaut neliela foto studija.

Ja produkti netiek ražoti, bet tikai tirgoti, tad iespējams produktu attēlus un aprakstus var iegūt no produkta ražotāja.

Pēc šī raksta izlasīšanas, Tu esi daudz gatavāks, lai atrastu piemērotu sadarbības partneri sava interneta veikala izstrādei. Tu zini, vai Tev būs nepieciešams ņemt palīgā lielu uzņēmumu, kurš var nodrošināt pilnu pakalpojumu klāstu vai Tev ir nepieciešama tikai tehniska palīdzība, jo lielāko daļu no darbiem vari uzņemties pats.

Tu spēj uzdot precīzākus jautājumus interneta veikala platformas izvēles sakarā un zini, ar ko rēķināties interneta veikala izstrādes laikā.

Tāpat, Tu šobrīd zini, kā izdarīt pareizās izvēles gadījumā, ja nolemsi interneta veikalu izstrādāt pašu spēkiem.

Brīdī, kad interneta veikals būs gatavs, MakeCommerce labprāt būs Tavs maksājumu partneris – sazinies ar mums. Mēs nodrošinām gan kredītkaršu maksājumus, gan arī maksājumus ar Baltijā un Somijā populārāko banku internetbanku starpniecību.