E-komercijas tendences 2021. gadam
E-komercijas joma strauji aktualizējās jau 2020.gadā, kad pircēji, līdz ar dažādiem aizliegumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai, pārslēdzās uz iepirkšanos interneta vidē. Tas daudziem lika padomāt par veidiem un kanāliem, kuros tiek tirgoti viņu produkti, kā arī par to, kāda ir uzņēmuma interneta veikala funkcionalitāte. Daži to paspēja sakārtot, dažiem tas ir galvenais 2021.gada uzdevums. Un ne velti, jo e-komercijas eksperti paredz, ka šajā gadā nozares izaugsme būs vēl jo straujāka!
Piedzīvosim patēriņa un pieprasījuma izmaiņas.
Eksperi paredz, ka restorāniem, avio un tūrisma kompānijām joprojām klāsies grūti. Savukārt konkurence plaša patēriņa preču tirdzniecībā tikai augs. Taps arvien jauni interneta veikali un arvien vairāk zīmolu cīnīsies par patērētāju uzmanību un naudas maciņiem. Pieaugs arī dažādība tajā, kādus produktus varēs nopirkt internetā. Ja iepriekš cilvēki internetā vairāk pirka apģērbus, gadžetus un līdzīgus produktus, tad nu internetā varēs nopirkt praktiski jebko. Pat B2B segmentā!
Sadārdzināsies cena par reklāmu digitālajā vidē.
Protams, tā kā pieaugs konkurence, tad uzņēmumiem būs jāmaksā vairāk, lai uzvarētu citus līdzīgu preču un pakalpojumu nodrošinātājus. Šis ietekmēs arī digitālā mārketinga nozari un strauji augs arī pieprasījums pēc ekspertiem, kam ir taktiskās zināšanas, kas spēs šīs papildu izmaksas kompensēt ar apgrozījuma pieaugumu.
Konkurences pieaugums stimulēs jaunu tehniku, paņēmienu un rīku attīstību.
Uzņēmumi daudz aktīvāk mājas lapās integrēs čatbotus, tiks aktivizēts (vai atdzīvināts) uzņēmuma e-pasta mārketings, veidotas advancētas lookalike un remārketinga auditorijas utt. Līdz ar multi-kanālu mārketinga aktualizēšanos, jo jāizmanto būs visi pieejamie paņēmieni, advancēsies arī datu analīzes iespējas un veidi, kā nodrošināt pircējiem maksimāli personalizētu iepirkšanās pieredzi. Pieaugs arī Facebook un Instagram Shop un kataloga nozīmīgums. Cilvēki būs gatavi veikt pirkumus ne tikai “standarta” interneta veikalos, bet arī no reklāmām, katalogiem un dažādām platformām.
Mainīsies dizaina fokuss.
Digitālajai videi kļūstot vēl piesātinātākai, cilvēki dos priekšroku askētiskam, minimālistiskam un viegli uztveramam dizainam. Mājas lapām un interneta veikaliem būs jābūt ļoti tendētiem uz klienta pieredzi un to, lai produkti būtu parādīti visā to spožumā. Mainīsies produktu izklājumi – tie kļūs ļoti tendēti uz produkta detaļu un funkciju parādīšanu. Daudz attēlu, video, detalizēti produktu apraksti – viss nepieciešamais, lai pircējs saņemtu to iepirkšanās pieredzi, kas viņam varētu būt bijusi klātienē ar iespēju aptaustīt un izmēģināt produktu.
Paplašināsies piegādes iespējas un samazināsies izmaksas.
Elastīgas piegādes opcijas, zemākas piegādes izmaksas un citi līdzīgi “magnēti” kalpos par iemeslu, kāpēc pircēji izvēlēsies pirkt pie viena vai pie otra pārdevēja. Pieaugs arī starptautisko piegāžu nozīmīgums. Cilvēki, vēloties atrast labāko un lētāko, būs arvien gatavāki sākt sūtīt preces no ārzemēm. Interneta veikaliem nāksies vēl vairāk parūpēties par detalizētu informāciju par piegādēm, termiņiem un meklēt risinājumus arī ērtai, ātrai, lētai preču atgriešanai.
Kļūs vieglāk un lētāk izveidot e-komercijas biznesus un veikalus.
Arī programmēšanas uzņēmumus šis laiks piespiedīs meklēt veidus, kā koriģēt komandas, piedāvātos risinājumus un izmantotās tehnoloģijas, lai visiem interesentiem spētu ātri un efektīvi nodrošināt e-komercijas lapu izstrādi. Līdz ar to, izveidot vienkāršu interneta veikalu nu būs ātri, lēti un ērti. Popularitāti vēl lielākā mērā iegūs gatavo šablonu un drag-and-drop mājas lapu izveidošas platformas, kā arī dažādas ērtas un drošas integrācijas maksājumu veikšanai.
Liela daļa pircēju turpinās iepirkties internetā arī pēc ierobežojumu atcelšanas vai situācijas normalizēšanās.
Izbaudot tiešsaistes ieprikšanās komfortu un aptverot tās sniegtās priekšrocības, liela daļa pircēju būs pieraduši un vēlēsies iepirkties internetā arī turpmāk.
Šis iemesls motivēs e-komercijas biznesu īpašniekus ieguldīt arvien vairāk līdzekļu, lai nodrošinātu nevainojamu funkcionalitāti un lietojamības pieredzi.
Lielāku uzmanību būs jāpievērš klientu atbalstam un procesu automatizācijai.
Tā kā iepirkties internetā nu ir sākuši arī tie, kas to nekad nav darījuši (t.sk. baby boomer u.c. paaudzes), pieaugs laba klientu servisa nozīmīgums. Jābūt gataviem un spējīgiem nodrošināt atbildes uz simtiem detalizētu jautājumu no klientiem, kas ir gatavi veikt pirkumu, bet pirms tam vēlas pārliecināties par niansēm un to, ka šis produkts ir tieši tas, kas viņiem nepieciešams.
Lielai daļai uzņēmumu šis liks pārskatīt arī laika un cilvēku resursus un motivēs automatizēt tos, procesus, kur bez cilvēka līdzdalības var iztikt vai tā nepieciešama pavisam minimāli. Piemēram, maksājumu noformēšanai var tikt izmantotas dažādas integrācijas, lai gan maksājumu saņemšana, gan naudas atgriešana būtu automatizēta, ātra un droša. Savukārt piegāžu koordinēšanai var izmantot integrācijas, kuras ļauj pēc maksājuma saņemšanas automātiski reģistrēt klienta izvēlēto pakomātu ar piegādes uzņēmumu. Mērķis šīm un līdzīgām integrācijām ir samazināt manuālās darbības, lai atlicinātu vairāk laika klientu atbalsta nodrošināšanai, kas e-komercijā ir vitāli svarīgi. Šādus maksājumu un piegāžu reģistrēšanas risinājumus piedāvā arī Make Commerce, par ko vari uzzināt vairāk šeit.
Pircēji pārslēgsies no lielajām e-komercijas iepirkšanās platformām uz maziem viena zīmola veikaliņiem.
Lai turpinātu investēt mārketinga aktivitātēs, lielajiem e-komercijas milžiem būs jāpaaugstina komisijas maksas no pārdevējiem. Pārdošanas platformas sāks arvien agresīvāk konkurēt savā starpā, lai gūtu pietiekamu peļņu. Tas rezultēsies ar to, ka popularitāti iegūst viena zīmola tiešsaistes veikaliņi, sniedzot mazajiem un vidējiem uzņēmumiem “otro elpu”.
Kopsavilkums.
Kopumā 2021.gadā kļūs arvien vieglāk un lētāk izveidot savu e-komercijas veikalu. Lielās pārdošanas platformas veidos vairākus mazos veikaliņus, kur klienti varēs saņemt personalizētāku iepirkšanās pieredzi bez cenu sadārdzinājuma. Iepirkšanās tiešsaistē kļūs krietni baudpilnāka – uzņēmumiem, lai spētu izkonkurēt citus zīmolus, nāksies investēt personalizācijā un lieliskas iepirkšanās pieredzes nodrošināšanā. Tas motivēs vienlaikus gan iedziļināties detaļās (produktu apraksti, attēli, video), gan automatizēt lielos procesus.
Eksperti vēl diskutē, vai 2021. būs tas gads, kad tiešsaistes iepirkšanās lauciņā ienāks arī AR/VR (virtuālā realitāte) un tamlīdzīgas advancētās tehnoloģijas. Laiks rādīs, bet kā šķiet Tev?