COVID-19 ietekme uz e-komerciju
Pašlaik notiekošā koronavīrusa slimības jeb COVID-19 pandēmija, nenoliedzami, ietekmē katru mūsu dzīves daļu, sākot ar vietām, kur varam pavadīt savu laiku, līdz pat mūsu prioritātēm finanšu jautājumos.
Atsaucoties uz Vācijas-Baltijas Tirdzniecības kameras (AHK) sniegtajiem datiem, jau šobrīd 31,3% no aptaujātajiem uzņēmējiem izjūt pieprasījuma sarukumu pēc to ražotajiem produktiem/pakalpojumiem. Tomēr 42,3% no aptaujas dalībniekiem atzinuši, ka šobrīd ir pārāk agri vēl spriest, kādu ietekmi vīrusa Covid-19 izplatība atstājusi uz biznesu, kamēr 30,7% jau izjutuši vidēju vai lielu ietekmi uz biznesu.
Sociālā distancēšanās palielina pārdošanas apjomus tiešsaistē
Palielinoties ar Covid-19 saslimušo skaitam, tiek pieņemti aizvien stingrāki karantīnas ierobežojumi, kas būtiski ietekmē daudzu uzņēmumu darbību vai to pakalpojumu sniegšanas veidu. Ietekmēto uzņēmumu pārstāvētās nozares ir dažādas, sākot ar restorāniem un ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem, beidzot ar kultūras un mākslas, sporta, izglītības, izklaides u.c sfērām.
Aplūkojot mums pieejamos datus, varam secināt, ka pārdošanas apjomi tiešsaistē palielinājušies par 87%, salīdzinot ar pagājušo gadu. Online pircēju pieaugums saistāms ar to, ka cilvēki, kuri tipiski neiepirkās tiešsaistē, tagad ir aizvien vairāk spiesti to darīt, savukārt tie cilvēki, kuri jau iepirkās tiešsaistē tagad to dara vairāk, jo cilvēkiem iespēju robežās jāatrodas mājās. Tas jo īpaši atspoguļojas tādās industrijās, kā piemēram, pārtikas tirdzniecība, mājsaimniecības un sadzīves, medicīnas un veselības preču tirdzniecībā.
Daudzi uzņēmumi steidz pielāgoties esošajai situācijai un pārceļ savu biznesu interneta vidē. Šis ir ideāls laiks uzņēmumiem kļūt kreatīviem. Arī biznesi, kuri vēl marta sākumā nevarēja pat iedomāties par iespējamību savu darbību veikt internetā, tagad mēģina izdomāt aizvien jaunus risinājumus, kā neapturēt savu biznesu krīzes laikā. Tā, piemēram, multinacionālā alus darītava un krodziņu ķēde BrewDog, izveidojusi online bāru, kurā piedāvā caur Zoom video zvanu kopīgi malkot dzērienus, klausīties dzīvo mūziku, piedalīties viktorīnās un citās kopīgās aktivitātēs. Līdz ar izmaiņām likumdošanā, kas paredz iespēju realizēt akcīzes preces, izmantojot distances līgumu, arī Latvijas kafejnīcām un bāriem paveras iespējas ieviest līdzīgus risinājumus.
Ņemot vērā Covid-19 vīrusa attīstību, kļūst skaidrs, ka ar katru dienu fiziskiem uzņēmumiem būs aizvien grūtāk “izdzīvot” šī brīža apstākļos. Lai veicinātu uzņēmuma nepārtrauktu darbību, tiek izdomātas dažādas akcijas, kā piemēram atlaides, piesakot pasūtījumu iepriekš un tikai aizbraucot un saņemot to uz vietas, tomēr arī šāda veida aktivitātes nespēj pilnībā nodrošināt tādu apgrozījuma līmeni, kāds tas bijis pirms vīrusa izplatības.
Tādēļ ir būtiski pārskatīt uzņēmuma budžetu jau tagad un atteikties no šobrīd liekajiem izdevumiem, tādiem kā sporta kluba abonoments darbiniekiem vai veikala labiekārtošanas darbi un labāk ieguldīt līdzekļus marketinga aktivitātēs un tehnoloģiju attīstībā. GlobalWebIndex sniegtajā ziņojumā atspoguļojas, ka 45% pasaules patērētāju vairāk laika pavada socialajos medijos koronavīrusa pandēmijas laikā, kas nozīmē, ka ir gandrīz uz pusi lielāka iespējamība padarīt savu e-komercijas biznesu redzamāku.
Šajā laikā būtiski atcerēties, ka pagaidām vēl nav skaidri zināms, kāda būs Covid-19 vīrusa attīstība, tādēļ šobrīd svarīgi nepieņemt pārsteidzīgus lēmumus un saprast visas iespējas un ierobežojumus, pirms pieņemt kādus drastiskus lēmumus. Nepieciešams domāt ilgtermiņā un saprast gan kā rīkoties, kad vīruss sāks/ir sācis ietekmēt biznesu, gan par to, kas būs pēc tam, kad vīrusa ietekme uz biznesu būs beigusies. Galvenais paturēt prātā, ka biznesa jautājumos nedrīkst ļauties panikai, tā vietā jāpieņem racionāli un pārdomāti lēmumi.
Loģistikas izaicinājumi
Palielinoties tiešsaites pirkumu apjomam, ir palielinājies arī sūtījumu skaits, tādēļ šobrīd iespējami kavējumi sūtījumu piegādē. Mazāku ietekmi uz sūtījumu kavējumiem izjutīs vietējie ražotāji, tomēr nopietnāku iespaidu atstās uz tiem uzņēmumiem, kas importē produktus vai tā sastāvdaļas no Ķīnas, kā arī uzņēmumi, kas izmanto sarežģītas piegādes ķēdes.
Pagaidām koronavīrusa krīzes iespaidā nav aizliegta paku piegāde. Tomēr dažās jomās piegādes ir ietekmētas visā Eiropā. Robežkontrole kļūst stingrāka, tā kā valstis mēģina bloķēt tūrismu un citus nebūtiskus ceļojumus. Eiropā tas pašlaik neietekmē preču apriti, tomēr jāsaprot, ka robežšķērsošanas vietās var veikt papildu pārbaudes, un tas parasti var izraisīt kravu aizkavēšanos. Papildus tam, valstis visā Eiropā aizvien vairāk spiež slēgt fiziskos veikalus, ja tie tiek uzskatīti par “nekritiskiem” (piemēram, apģērbu, ziedu veikali).
Dažos reģionos un valstīs paku savākšana, uzglabāšana un piegāde tiek apturēta, līdz tiek saņemti turpmāki rīkojumi. Stāvoklis katrā Eiropas valstī ir atšķirīgs, un tas var mainīties ar katru minūti. Tā piemēram, Itālijā, Eiropas valstī, kuru visvairāk ir skāris koronavīruss, ietekme uz piegādēm ir ievērojama. Vairākas teritorijas ir stingri bloķētas, un, lai gan piegādātāji cenšas turpināt darbu, cik vien labi iespējams, tomēr valdības noteikto Sarkano zonu dēļ, dažos rajonos ir apturētas piegādes.
Kā izvairīties no piegādes ķēdes pārrāvumiem?
Jo vairāk reģioni tiks bloķēti koronavīrusa dēļ, jo lielāka iespējamība, ka piegādes ķēde var tikt būtiski ietekmēta, atkarībā no tā, kur tiek iegūti jūsu produkti, vai no jūsu produktu vai tā sastāvdaļu importēšanas ceļa.
Neskatoties uz situācijas uzlabošanos Ķīnā, ir būtiski nezaudēt modrību un būt sagatavotam:
- Pārliecinieties, ka jums ir alternatīva izejmateriālu vai produktu piegādātājiem
- Mēģiniet paplašināt savu produktu klāstu. Alternatīvu produktu pievienošana no dažādiem piegādātājiem palīdz kliedēt risku, ja viens piegādātājs vairs nespēs izpildīt piegādes funkciju.
- Sekojiet piegādes ķēdes pārvadāšanas maršrutiem un, ja iespējams, pārliecinieties, ka plānojat rezerves / alternatīvos maršrutus.
- Uzturiet kontaktu ar savu piegādātāju. Lūdziet sniegt piegādātājam jaunāko informāciju par piegādes procesu. Tomēr paturiet prātā, ka šis ir saspringts laiks arī jūsu piegādātājiem. Palieciet pieklājīgi un cieņpilni, lai neriskētu sabojāt sadarbības attiecības.
Parūpējieties par saviem klientiem
Šis ir laiks, kad komersantiem jo īpaši nepieciešams parūpēties par saviem klientiem. Esiet godīgs pret saviem klientiem, īpaši ar krājumu vai piegādes jautājumiem. Nekautrējieties dalīties ar grūtībām, ar kurām saskaras jūsu bizness, kā arī ieviestajām koronavīrusa aizsardzības metodēm uzņēmumā. Galvenais ir informēt klientus par iespējamām problēmām, lai neradītu apjukumu un vairotu uzticamību.
Kādi ir interesantākie e-komercijas risinājumi, ko Tu esi redzējis, kas radušies koronavīrusa radītās krīzes iespaidā?
Ja plāno pārcelt savu biznesu interneta vidē, tad ir svarīgi nodrošināt klientiem ātri veikt apmaksu ar savu internetbanku vai maksājuma karti. MakeCommerce šobrīd aktīvi palīdz uzņēmumiem pārcelt savu biznesu interneta vidē, nodrošinot internetbanku un karšu maksājumus. Lai sāktu izmantot MakeCommerce pakalpojumus, nav nepieciešams sākotnēji ieguldīt naudu, jo līguma slēgšana un reģistrēšanās ir bez maksas, maksā tikai par transakciju!