Ievietots 16.12.2019

Pagājušā gada 6.septembrī Magento savā blogā izplatīja paziņojumu, ka sākot no 2020. gada jūnija pārtrauks atbalstīt Magento 1. Šīs ziņas attiecas uz daudziem interneta veikaliem. MakeCommerce lēš, ka līdz pat ⅔ Magento veikali Baltijā izmanto platformu, kas pusgada laikā zaudēs oficiālo atbalstu. Tā kā interneta veikala platformas atjaunināšana ir laikietilpīgs process, ieteicams sākt to darīt jau tagad.

Lai būtu vairāk skaidrības, vispirms ieskicēsim versiju kontroles principus. Magento versijas ir XYZ formā (piemēram, 1.9.12 vai 2.1.1.). Pirmais numurs (X) apzīmē programmatūras versiju. Tas var būt 1 vai 2. Jāņem vērā, ka šīs ir ļoti atšķirīgas programmatūras. Nākamais skaitlis (Y) apzīmē tā saukto galveno versiju. Tas nozīmē, ka Magento pievieno nozīmīgu funkcionalitāti vai, būtiskā mērā, atjauno kodu. Pēdējais skaitlis (Z) apzīmē nelielas izmaiņas versijā, parasti drošības atjauninājumus, kas paredzēti drošības nodrošināšanai.

Galvenais drauds ir drošība

Fakts, ka oficiālais atbalsts Magento 1 versijai beigsies, nenozīmē, ka interneta veikals kļūs nelietojams. Kamēr uzņēmumu/komercijas (vai maksas versijas) Magento 1 lietotājiem teorētiski jāpārtrauc vecākās programmatūras lietošana līdz noteiktajam termiņam, kopienas/atvērtā pirmkoda (vai bezmaksas versijas) lietotājiem nav pienākums to darīt. Lai arī internetveikals, kurš izmanto Magento 1 versiju turpinās darboties arī pēc jūnija, vislielākais risks ir drošība. Proti, Magento pārtrauks iepriekšējās versijas drošības ievainojamības labojumu izdošanu, kas savukārt padarīs platformu neaizsargātu. Drošība tomēr ir viens no e-komercijas stūrakmeņiem. Jūs joprojām varēsiet piekļūt satura pārvaldībai, klientiem būs iespēja veikt pirkumus, un viss, šķiet, darbojas, tomēr iespējamās ievainojamības dēļ, tas var būt viegls ķēriens ļaunprātīgiem cilvēkiem un pastāv iespēja, ka drošība tiks vairāk apdraudēta.

E-komercijas izstrādes partneri un pakalpojumu sniedzēji var atteikties no sadarbības, ja komersants izmanto nedrošu platformu.

Noziedzīgās darbības, kas var tikt veiktas pret nedrošu programmatūru var ietver karšu vai klientu datu zādzības, identitātes zādzības u.c. Šādas darbības var notikt nemanāmi, bet var parādīties arī dažādu reklāmu veidā (piemēram, laimē iPhone reklāmas), kurām nav nekādas saistības ar komersantu. Citiem vārdiem sakot, jebkurš šāda veida gadījums sagrauj interneta veikala uzticamību un tas var būtiski ietekmēt biznesu kopumā. Komersants, kurš saskāries ar šo var pasūtīt vīrusu tīrīšanu, taču tas ir dārgi, un, pats galvenais, neatrisina problēmu, jo interneta veikala programmatūra nav pasargāta no atkārtotas inficēšanās ar dažāda veida vīrusiem, sistēmas ievainojamības dēļ. Tāpat jāņem verā, ka arī pēc tīrīšanas, vīruss var saglabāties dažos failos un vēlāk atkal aktivizēties.

E-komercijas partneri un pakalpojumu sniedzēji var arī atteikties no sadarbības, ja komersants izmanto nedrošu platformu. Lielākā daļa uzņēmumu, kas izstrādā platformas paplašinājumus, jau ir beiguši vai, visticamāk, beigs savas izstrādes priekš Magento 1 līdz vasarai, un koncentrēsies tikai uz Magento 2 versiju. Interneta veikals var neizturēt ceturkšņa karšu maksājumu drošības auditu, izmantojot vecāko versiju, un sliktākajā gadījumā tas var nozīmēt tūlītēju maksājumu funkcijas zaudēšanu. Piemēram, MakeCommerce šobrīd izstrādā un atbalsta tikai Magento 2 versijai piemērotu moduli. Daži pakalpojumu sniedzēji nevēlas turpināt sadarbību ar uzņēmumiem, kuri bez pamatota iemesla neizmanto jaunāko e-komercijas versiju vai kavējas ar atjauninājumu veikšanu.

Pāreja uz jaunāko versiju jāapsver jau šodien

Ja e-komercijas attīstītājs plāno veikt lielus ieguldījumus esošajā interneta veikalā, tad ir vērts to darīt iekļaujot pāreju uz Magento 2 versiju. Jo mazāks un statiskāks ir Jūsu interneta veikals, jo vieglāk būs veikt pāreju. Lielākiem veikaliem pāreja var būt samērā laikietilpīga.

Velkot paralēles ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu, kas stājās spēkā 2018.gada pavasarī – esmu pārliecināts, ka ir vairāki e-komercijas uzņēmumi, kas šobrīd paļaujoties uz argumentu, ka “neviens neveic kontroli un nepiemēro naudas sodus” ietaupa uz izmaksām. Tomēr, pieaugot klientu informētībai, tā ir kā bumba ar laika degli līdz pirmajai kļūdai vai iespējai, ka kāds no preses vai kontrolējošās institūcijas sāks iedziļināties šajā jautājumā. Arvien pieaugošās konkurences apstākļos, ieguldīt līdzekļus veidojot droša interneta veikala reputāciju, bet neieguldīt līdzekļus, lai tehniski nodrošinātu patiesi drošu veikalu nav ilgtspējīga stratēģija.

Pāriet uz Magento 2 versiju nozīmē gandrīz izveidot jaunu interneta veikalu, kas ir laikietilpīgs process un prasa lielus ieguldījumus

Dažiem veikaliem vēl nav izdevies atgūt savus ieguldījumus, citiem tehniskais risinājums ir sarežģītāks, kas nozīmē, ka to nevar tik ātrā laikā īstenot. Būsim atklāti, pirmās Magento 2 versijas bija negatavas un biedēja gan klientus, gan izstrādātājus. Klienti, kuri savlaicīgi veica šo ieguldījumu, tagad var atviegloti uzelpot, lai gan arī vecākās Magento 2 galvenās versijas (2.0 un 2.1) atjaunināšana uz jaunāko (2.3) versiju ir diezgan laikietilpīgs process. Komersantu gatavību atjaunināt uz jauno platformu labi ilustrē joks, kuru 1.aprīlī publicējām Lumav vietnē, kur paziņojām, ka Magento 3 ir izlaists un drīzumā jāveic atjauninājums. Šis joks tika uztverts ļoti vēsi. Šķiet, ka liels skaits komersantu aizņemtības dēļ vienkārši nespēj pienācīgi iedziļināties, vai arī neuzskata, ka atjauninājumi ir tik svarīgi.

Tirgū vieta tukša nepaliek

Magento, pakļaujoties klientu spiedienam, ir vairākkārt atlikuši pirmās versijas termiņa beigas, tādēļ šobrīd ir maz cerību, ka tas tiks darīts vēlreiz. Skatoties uz Magento 1 lietotāju skaitu šobrīd, šķiet, ka visiem e-komercijas uzņēmumiem fiziski nepietiks laika atjaunināt savu platformu.

Vēsturiski ir pierādījies – tiklīdz rodas vajadzība, rodas arī risinājums. Galu galā lielu daļu no Magento inovācijām ir radījis nevis pats Magento, bet gan Magento kopiena. Jau tagad veidojas aģentūras, kas sevi reklamē kā Magento 1 atbalstītāji. Piedāvātie atjauninājumi šādā gadījumā nebūs bezmaksas (vai arī, ja tādi pieejami ir kāds cits āķis). Lumav neizmetīs Magento 1 izstrādes iespējas miskastē, bet turpinās sniegt pakalpojumus klientiem. Šī gada jūlijā Magento 1 un 2 versijas izstrādes stundas bija vienāda apjoma un tikai augustā jaunākās versijas stundas pārsniedza vecās.

Noslēgumā jāpiebilst, ka lēmums par platformas atjauninājumu galvenokārt ir biznesa lēmums, ņemot vērā gan rentabilitāti, iespējamos kaitējumus, gan tehniskos riskus. Tā kā e-komercijas popularitāte turpina pieaugt, platformu jauninājumi sniedz arī iespēju izprast esošā interneta veikala funkcionalitāti un tā draudzīgumu lietotājam. Lumav galvenais ieteikums, lai saglabātu konkurētspēju un izvairītos no neērtībām ir sākt programmatūras atjaunināšanu laicīgi.

Ļaujiet, lai pārmaiņas strādā jūsu labā, jo jūsu konkurenti šobrīd ir tādas pašas izvēles priekšā!

Autors Margus Ots ir Magento partneruzņēmuma Lumav Commerce biznesa attīstības vadītājs. Lumav piedāvā konsultācijas gan par Magento 1 un 2 attīstību, gan padomus, kā veiksmīgāk virzīt e-komercijas izaugsmi.

P.S. Lai atvieglotu maksājumu un piegādes funkcijas izstrādes esam izveidojuši jaunu MakeCommerce moduli priekš Magento versijas 2.1 un 2.3, kas ļaus ātri pievienot Magento interneta veikalam internetbanku Swedbank, SEB, Luminor, Citadele maksājumus un Visa, Mastecard karšu maksājumus, un piegādi uz pakomātiem.