Back to all articles

Melnās piektdienas iepirkšanās tiešsaistē piedzīvo strauju izaugsmi

12.12.2019

Ar Melno piektdienu tradicionāli ASV atzīmē Ziemassvētku iepirkšanās sezonas sākumu. Tā ir nākamā piektdiena pēc Pateicības dienas, ko ASV atzīmē katra novembra ceturtajā ceturdienā. Tā ir peļņas diena daudziem tirgotājiem un pircējiem iespēja iegādāties preces ar lielākām atlaidēm. Daudzi veikali sāk darbu agrāk un beidz vēlāk. Pēdējos gados ar vien vairāk šīs melnās piektdienas iepirkšanās kampaņas tiek īstenotas arī Eiropā un Baltija nav izņēmums. Domāju ikviens šogad pamanīja melnās piektdienas piedāvājumu reklāmas sociālos mēdijos un internetā. Arī lielāko iepirkšanās centru fasādes rotājā melnās piektdienas reklāma. Līdz ar globalizāciju neizbēgami šīs iepirkšanās trakums ir sasniedzis arī Latviju un to noteikti ietekmē arī ekonomiskā izaugsme un pirktspējas palielināšanās.

Kādu ietekmi melnās piektdienas iepirkšanās atstāj uz e-komercijas pārdošanas apjomiem?

ASV E-komercijas gigants Shopify, kas nodrošina e-komercijas platformu 1 miljonam tirgotāju visā pasaulē informēja, ka šogad viņu klienti melnajā piektdienā pārdeva preces 900 miljonu dolāru apmērā, salīdzinot 2018.gadā tie bija 570 miljoni dolāru. Kāda, tad ir situācija pie mums Baltijā? To atspoguļo grafiks ar MakeCommerce platformā veiktajām transakcijām pa dienām šī gada novembrī no vairāk kā 2000 klientiem Baltijā. Šeit protams jāņem vērā fakts, ka lielākoties tie ir Igaunijas e-komersanti, jo aktīvu darbību Latvijā esam uzsākuši tikai no šī gada sākuma un Lietuvā gada otrajā pusē. Igaunijas e-komercijas tempi pēdējos gados ir samazinājušies no 100% līdz 30 – 40% pieauguma gadā, kas jebkurā gadījumā ir apskaužāms pieaugums pret pieauguma tempiem tirgotājiem, kas attīsta savu pārdošana tikai caur fiziskām atrašanās vietām – veikaliem. Šī e-komercijas pieauguma palēnināšanās dod iespēju esošajiem e-komercijas uzņēmumiem ievilkt elpu un sakārtot savu sistēma, un uzlabot procesus, lai turpinātu gūt peļņu arī turpmāk. Mums nav precīzu datu par Latviju, jo Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati rāda tikai pieaugumu uzņēmumiem, kas specifiski reģistrējuši savu darbību kā “Mazumtirdzniecība pa pastu vai Interneta veikalos”, bet tas nesniedz patiesu informāciju, jo liela daļa mazumtirdzniecības uzņēmumu paralēli fiziskajiem veikaliem attīsta e-komerciju. CSP dati rāda, ka uzņēmumi, kas reģistrējuši darbību “Mazumtirdzniecība pa pastu vai Interneta veikalos” šī gada 10 mēnešos ir palielinājuši apgrozījumu par 17.3%, bet mūsu dati liecina, ka patiesais pieaugums varētu būt 20 – 25% robežās. Eurostat dati rāda, ka Latvijā e-komercijā gūto ieņēmumu īptatsvars kopējos ieņēmumos uzņēmumiem ir tikai 6%, salīdzinot ar 15% Igaunijā un 13% Lietuvā. Atpaliekam no kaimiņu valstīm un šeit ir liels potenciāls vietējai uzņēmējdarbības attīstīšanai, tomēr jāņem vērā, ka attīstot e-komerciju būs jākonkurē ar ārvalstu interneta veikaliem, jo Latvijas iedzīvotāji iepērkoties ārpus Latvijas ir pieraduši pie augsti attīstītām tehnoloģijām un sagaida līdzvērtīgu servisu. Ja nepieciešama palīdzība ar maksājumu pieņemšanu tavā interneta veikalā sazinies ar mums.

Interesanti, ka kampaņu laikā pārdošanas pieaugums ir daudz lielāks nekā tas bija pagājušā gadā. Augstāk diagrammā redzami MakeCommerce maksājumu platformas apjomi šī gada novembrī pa dienām. Skaidri redzams ievērojamais pieaugums E-pirmdienas un Melnās piektdienas kampaņu laikā. Melnā piektdiena šogad iekrita nedēļu vēlāk. E-smaspäev (E-pirmdiena) ir Igaunijas e-komercijas asociācijas organizēta interneta iepirkšanās diena, kas notiek divreiz gadā un ļauj dažādiem e-veikaliem 24 stundu laikā piedāvāt preces par izdevīgām cenām. E-smaspäev akcija notiek katra novembra un maija otrajā pirmdienā. Kopš 2019. gada arī Latvijā!

Salīdzinot ar parastām dienām pārdošanas pieaugums melnajā piektdienā ir liels, bet īpaši straujš tas bija šogad. Ja kopumā e-komercijas pieaugums ir 30 – 40% Igaunijā un 20 – 25% Latvijā, tad kampaņu laikā lēciens ir kļuvis daudz straujāks. Apjomi pieauga 2x straujāk jeb par 65% vairāk salīdzinot ar ieprieksējo gadu. Ja 2018. gadā Melnās piektdienas laikā tirgotāji pārdeva par 200% vairāk nekā parastā piektdienā, tad šogad ietirgoja jau par gandrīz 300% vairāk. Secinām, ka pircēji aizvien vairāk pierod pie šādiem kampaņu piedāvājumiem un tirgotāji protams varbūt orģināli, un neiesaistīties šajās kampaņās, bet diemžēl tas var atstāt sāpīgu iespaidu uz mēneša pārdošanas rezultātiem.