Back to all articles

Krāpnieciski karšu darījumi un kā no tiem izvairīties

08.10.2020

Mūsdienu tiešsaites biznesa apstākļos spēja pieņemt un pārvaldīt karšu maksājumus, jo īpaši starptautiskam biznesam, ir ļoti būtiska. Tomēr karšu maksājumu apstrādē jāņem vērā savi riski, un viens no galvenajiem draudiem ir krāpnieciski karšu darījumi un iespējamas naudas atmaksas jeb “chargeback”.

Lai labāk saprastu, kā izvairīties no karšu darījumu atmaksas, apskatīsim dažus tā veidus:

  • Kriminālā krāpšana – pirkuma veikšana tiek veikta noziedzīgu darbību rezultātā;
  • Komersanta kļūme – saistīta ar tirgotāju sistēmu iestatījumiem, darījuma datiem un pasūtījuma apstrādi;
  • “Draudzīgā krāpšana” – klients atgriež preci komersantam, klients pārdomājis pirkuma veikšanu, neatzīst iekasēto maksu kļūdas vai valūtas atšķirību dēļ u.c. iemesli.

Lai gan katrs gadījums ir atšķirīgs un, protams, veicot darījumus gan karšu turētāji, gan to izdevēji var pieļaut dažāda veida kļūdas. Jāņem vērā, ka lielākajā daļā gadījumu iemesli ir vieni un tie paši. Izprotot izplatītākos krāpniecisko karšu darījumu veidus komersants spēs efektīvi samazināt krāpniecisko darījumu iespējamību. Samazinās risku zaudēt ienākumus un spēs nodrošināt drošu kredītkaršu apstrādi.

Pazīmes, kas liecina, ka karšu darījums varētu būt krāpniecisks

  • Norēķinu un IP adrese. Lai identificētu ierīces internetā, var izmantot interneta protokola adresi. Kaut arī IP adrese nav absolūti precīza, tā var atspoguļot informāciju par lietotāja atrašanās vietu.
  • Vairāki pirkumi. Vairāki pasūtījumi, kas veikti gandrīz vienlaicīgi no vienas un tās pašas IP adreses arī var liecināt par krāpniecisku darījumu. Patiesībā, identitātes zādzības krāpšana visbiežāk iespējama, ja visos pasūtījumos no vienas un tās pašas IP adreses tiek izmantotas dažādas maksājumu kartes, klientu vārdi un atšķirīgas norēķinu adreses.
  • Nepareiza adrese. Krāpnieki, izmantojot zagtas norēķinu kartes, var kļūdīties norādot adreses informāciju, vai vienkārši var izmantot viltotu informāciju e-komercijas darījumiem. Piemēram, adrese var ietvert nepareizu norēķinu adreses pasta indeksu, e-pasta adresi vai citu informāciju, kas izskatās nejauši ģenerēta. Ja adrese un kontaktinformācija nesakrīt, ir vērts pievērst šādām darījumam papildus uzmanību.
  • Piegāde. Dažos gadījumos noziedzinieki var mēģināt radīt steidzamības sajūtu, lūdzot piegādāt preci nākamajā dienā vai pieprasīt starptautisku piegādi pat tad, ja piegāde ir dārgāka par pasūtījuma vērtību.

Aspekti, kas palīdzēs samazināt zaudējumus līdz minimumam

  • Skaidri produktu un pakalpojumu apraksti. Produkta vai pakalpojuma apraksts ir kā prezentācija, kas sniedz klientam ieskatu par preci un ļauj pieņemt gala lēmumu tā iegādē. Ja apraksts nav pilnīgs vai neatbilst klienta saņemtajam produktam, pastāv lielāka iespēja, ka klients vēlēsies saņemt naudas atmaksu. Tādēļ, jo detalizētāku informāciju sniegsiet klientam, jo labāk. Nozīmīga ir arī pareizu attēlu izmantošana produktu atspoguļošanai. Tāpat būtiski atcerēties ir arī noņemt preces un pakalpojumus, kas vairs nav pieejami internetveikalā, lai nemulsinātu klientus un atvieglotu ikdienas darbu.
  • Preces atgriešanas un naudas atmaksas politikas. Pārliecinieties, ka vietnes lietotājiem preces atgriešanas un naudas atmaksas politikas ir vienkāršas un skaidri saprotamas. Klienti var pieprasīt naudas atmaksu dažādu iemeslu dēļ, kā piemēram, produkta neatbilstība aprakstam, piegādāts vai pasūtīts nepareizais izmērs u.c. Neatkarīgi no iemesla, ja jūs nepiedāvāsiet vienkāršu atmaksas politiku, klienti savas sūdzības nodos citiem, bet ne jums. Klientiem ir iespēja sazināties arī ar savu maksājuma kartes izdevējiestādi, bet tas ir sarežgīti klientam, turklāt nav izdevīgi uzņēmumam un ilgtermiņā var sabojāt tā reputāciju.
  • Izmantojiet vienotu un atpazīstamu uzņēmuma nosaukumu. Viens no iemesliem, kādēļ klients var pieprasīt naudas atmaksu maksājuma kartes izdevējiestādei ir tāds, ka klients neatzīst darījuma maksu savā konta pārskatā. Lai novērstu šādas situācijas, jūsu norēķinu aprakstam jābūt līdzīgam faktiskajam uzņēmuma nosaukumam, lai klients uzreiz atpazītu pirkumu.
  • Piegādes informācija. Noziedzinieki veicot krāpnieciskus karšu darījumus, dažādos veidos var izmantot piegādes, kā piemēram, izvēloties augsta riska piegādes adreses, mainot piegādes vietu pēc pasūtījuma veikšanas un citos veidos. Veicot piegādes, ir svarīgi izmantot sūtījumu izsekošanas numurus. Tas ir būtiski divu iemeslu dēļ: pirmkārt, sūtījumu izsekošanas numuri ļauj klientiem uzzināt, kad tiks piegādāti viņu produkti un, otrkārt, sūtījumu izsekošanas numuri ir lielisks veids, kā pierādīt pirkumu un tā piegādi. Vislabākais risinājums ir izmantot kādu no oficiālajiem piegādes servisiem, kā piemēram, Omniva pakalpojumus, kam šajā segmentā Latvijā ir plašākais teritorijas pārklājums un pieder ap 80% tirgus.

PSD2 direktīva un drošāki karšu darījumi Eiropas Savienība

Eiropas Savienība rūpēs par drošākiem karšu norēķiniem e-komercijā ir izdevus direktīvu PSD2, kas citu starpā iekļauj arī stingrākas prasības pakalpojuma sniedzējiem. Arī mums kā maksājumu pakalpojumu sniedzējam bija obligāti jāievieš risinājums, kas nodrošina SCA (Strong Customer Authentication) piemērošanu karšu darījumiem e-komercijā. Lai arī sākotnējais prasības termiņš to izdarīt līdz 14.09.2019 tika pārcelts uz šī gada beigām 31.12.2020 mēs to ieviesām jau līdz pirmajam termiņam.

Stingrā autentifikācija ir papildus veids kā klienta karšu darījums tiek apstiprināts un tas varbūt Latvijā visbiežāk izmantotā autentifikācija internetbankā ar Smart-ID, vai klientam vien zināmas informācijas, piemēram, paroles ievadīšana, vai biometriskie dati. Veicot pirkums tiešsaistē ar karti Eiropas Savienībā vairs nepietiks tikai ievadīt kartes numuru un CVV kodu, bet papildus būs jāveic stingrā autentifikācija, kas novērsīs iespēju veikt pirkumus ar zagtiem kartes datiem.

Šis gan attiecas tikai uz Eiropas Savienību un augstāk minētais risks pastāv, ja karte ir izdota ārpus Eiropas Savienības, bet ja Jūsu galvenais mērķa klients ir ES, tad izvēloties karšu maksājumu pieņemšanu caur MakeCommerce Jūs variet uzstādīt reģionālos limitus, lai klientiem ar ārpus ES izdotu karti nebūtu iespēja norēķināties.

E-komercijas tehnoloģijas pastāvīgi attīstās, un noziedznieki vienmēr meklē jaunākus un veiklākus krāpšanās veidus. Mācīšanās identificēt krāpšanās pazīmes ir pirmais solis, lai novērstu krāpnieciskus darījumus un pasargātu savu biznesu.

MakeCommerce pakalpojumi