Back to all articles

7 galvenās tendences e-komercijai 2024. gadā

06.02.2024

E-komercija turpina attīstīties un tirgotājiem jāpielāgojas jaunajiem apstākļiem. Tās stratēģijas, kas bija veiksmīgas pirms dažiem gadiem, šodien var vairs nedarboties. Strauji parādās jauni e-uzņēmumi un digitālie tirgi, kas liek uzņēmumiem piedāvāt klientiem ne tikai labu, bet arī izcilu iepirkšanās pieredzi. Lai sasniegtu šo mērķi, ir ļoti svarīgi sekot līdzi jaunākajiem notikumiem šajā jomā. Apskatīsim, kādas tendences e-komercijā sagaidāmas 2024. gadā.

1. Vairāk pārdošanas kanālu

Pēc pandēmijas cilvēki ir vairāk atgriezušies klātienes veikalos, taču tas nenozīmē, ka e-komercija būtu samazinājusies. Gluži pretēji, jomas dzīvotspēju apliecina jaunas pirkšanas un pārdošanas digitālās platformas, tirdzniecība sociālajos medijos un dažādu iepirkšanās lietotņu uzplaukums līdzās tradicionālajam veikalam. Tirdzniecības kanālu daudzveidība un to savstarpējā izmantošana, ko veic klienti ir arvien vairāk raksturīga šim biznesam. Cilvēki pēta produktus, salīdzina cenas un iepērkas visur – gan digitālajos kanālos, gan klātienē un šī tendence ir ievērojama. Lai klients iepirktos Jūsu veikalā, Jūsu uzņēmumam ir jābūt redzamam daudzos veidos/kanālos, t.i., tam jākļūst par daļu no klienta pieredzes.

2. Sociālo mediju pasaule

Ja Jūsu e-veikals nav pārstāvēts sociālajos medijos, var teikt, ka tas neeksistē. Sociālo mediju kanāli, īpaši Instagram, Facebook un TikTok, piedāvā daudzpusīgas iespējas produktu un pakalpojumu mārketingam un pārdošanai, kā arī tiešai saziņai ar potenciālajiem klientiem. Turklāt tie darbojas kā sava veida meklēšanas vide.

Pētījumi liecina, ka arvien vairāk jaunieši lēmumus par pirkumiem pieņem sociālo mediju ietekmē. Neapšaubāmi, šeit sava loma ir populāru tendenču noteicēju aktivitātēm jeb influenceriem. Zīmoli, kurus izvēlas influenceri, liekas vairāk uzticami. Tāpēc viņu iekļaušana savā sociālo mediju stratēģijā ir efektīvs veids, kā vairot zīmola uzticību un palielināt tā atpazīstamību.

3. Mākslīgā intelekta uzplaukums

2023. gadu var uzskatīt par mākslīgā intelekta (AI) revolūcijas laiku. Līdz ar Chat GPT parādīšanos, mākslīgais intelekts kļuva pieejams gandrīz ikvienam. Tas arī pavēra durvis plašai AI izmantošanai e-veikalu satura veidošanā, tekstu, attēlu un video veidošanā, kā arī tirgus un datu analīzē.

Mākslīgā intelekta spēja efektīvi apstrādāt lielu datu apjomu ievērojami atvieglo klientu grupu definēšanu un personalizētu iepirkšanās pieredzi šīm mērķauditorijām. Šie individuāli pielāgotie risinājumi ne tikai uzlabo klientu iepirkšanās pieredzi, bet arī nodrošina papildus pārdošanu. Tātad, ja vēl neesat izmantojis mākslīgo intelektu savā labā, tagad ir īstais laiks ķerties klāt.

4. Labāka cenas un kvalitātes attiecība

Pagājušā gada augstā inflācija ietekmēja patērētāju uzvedību, padarot viņus ievērojami piesardzīgākus attiecībā uz tēriņiem. Tā kā ekonomikas atveseļošanās prasa ilgāku laiku, sagaidāms, ka šī tendence turpināsies. Būtiskākā atšķirība slēpjas tajā, ka patērētāji ir sākuši daudz vairāk apsvērt katru pirkumu un salīdzināt preces un cenas. Tas nozīmē, ka pirkums vairs netiek veikts tik impulsīvi, bet pirms katra pirkuma tiek apsvērta tā cenas un kvalitātes attiecība, t.i., kāda ir iegūtā vērtība.

Lai joprojām pārdotu savus produktus, ir vairāki veidi kā palielināt patērētāju uzticību. Piemēram, varat precēm piedāvāt garāku garantijas laiku vai izdevīgus atgriešanas nosacījumus. Piesardzīgākiem patērētājam var šķist piemērota maksājuma metode – pērc tūlīt, maksā vēlāk.

5. Balss meklēšana kļūst arvien populārāka

Virtuālie palīgi (Apple Siri, Microsoft Cortana, Amazon Alexa u.c.) kļūst arvien gudrāki un vairāk izmantoti. Pēc ekonomikas izdevuma Forbes datiem, 2023. gadā katrs ceturtais iedzīvotājs pasaulē izmantoja meklēšanu ar balsi un tiek prognozēts, ka šis skaitlis palielināsies līdz šim gadam.

Vairāki ASV mazumtirgotāji jau ļauj klientiem veikt pasūtījumus, izmantojot virtuālos palīgus un tas ir sava veida veiksmes stāsts, kuram mazāki uzņēmumi vēlas sekot. Pielāgojot savu biznesu balss meklēšanai, ir svarīgi saprast, ko cilvēki jautā un kā atbildēt uz šiem jautājumiem ar saviem mārketinga tekstiem. Tātad priekšā jauns uzdevums – mājas lapas optimizēšana balss meklēšanai.

6. Domā zaļāk

2024. gadā vides jautājumi būs svarīgāki nekā jebkad agrāk. Klimata pārmaiņu ietekme kļūst arvien jūtamāka, tāpēc patērētāji, īpaši jaunākā paaudze, arvien vairāk izvēlas videi draudzīgākus produktus. Lai efektīvi uzrunātu šo jauno patērētāju bāzi, tirgotājiem ir jāsaprot savas vērtības tieši produktu un pakalpojumu dizainā, jāievieš videi draudzīgi un ilgstpējīgi principi.

Arvien vairāk ilgtspējas jautājumi mūs sasniedz arī caur valsts noteikumiem. Tāpēc nav jābrīnās, ka runāšana par draudzīgumu videi rada arī zināmu cilvēku nogurumu un arvien vairāk zīmolu to izmanto ļaunprātīgi. Lai izceltos no konkurentiem, ir svarīgi demonstrēt izmērāmus soļus ceļā uz ilgtspējību un savu patieso apņemšanos veicināt vides saglabāšanu.

7. Vēl ātrāka piegāde

Šī gada izaicinājums tirgotājiem ir piedāvāt vēl ātrāku piegādi nekā līdz šim. Ir parādījušās arvien ērtākas piegādes iespējas – par to liecina pakomātu tīklu paplašināšanās, sūtījumu skapji, kas novietoti pie durvīm u.c. Cilvēki ir jau pieraduši pasūtījumus saņemt ātri un, ja piegāde ir ilgāka nekā divas dienas, tas var viņus vairs neapmierināt.

Tajā pašā laikā Latvijas tirgotājiem nākas saskarties ar lielajiem mazumtirdzniecības gigantiem, piemēram, Amazon, kas dažu dienu laikā var piegādāt pakas no Vācijas. Kā izdzīvot šajā starptautiskajā konkurencē? Straujās tehnoloģiju attīstības dēļ, klienti arvien vairāk meklē zīmolus, kas spēj nodrošināt dabai draudzīgu, vienkāršu un cilvēcīgu iepirkšanās pieredzi digitālajā vidē. Izveidojiet izcilu klientu iepirkšanās pieredzi un vienmēr esiet viņiem pieejams vietējā valodā – tā Jūs ieguldāt ilgtermiņa klientu attiecībās.