10 biežāk sastopamās kļūdas, kas padara tiešsaistes pircējus trakus
Uzsākt savu interneta biznesu var būt grūti, it īpaši, ja esi iesācējs, taču tas nenozīmē, ka Tev jāpieļauj iesācēju kļūdas. Mēs visi zinām teicienu – „Ir labi mācīties no savām kļūdām, bet vēl labāk ir mācīties no citu kļūdām,” tāpēc esam apkopojuši 10 kritiskas kļūdas, ko nereti pieļauj jaunie uzņēmēji, uzsākot savu tiešsaistes biznesu.
Nepārskatāma mājaslapa
Nekas nespēj nokaitināt tik ļoti, kā grūti pārskatāma mājaslapa, kas nevieš uzticību jau no pirmā acu uzmetiena. Viegla iepirkšanās un viegla piedāvāto preču vai pakalpojumu nopirkšana ir viena no galvenajām lietām, kam Tev jāpievērš uzmanība. Cilvēks ir šaubu būtne, un, izvēloties preces vai pakalpojumus, mēs visbiežāk sev vaicājam, kāpēc man šo nevajadzētu pirkt, nevis kāpēc vajadzētu. Ikviens Tavas mājaslapas apmeklētājs centīsies atrast iemeslus, kāpēc atteikties no pirkuma, tāpēc ir svarīgi domāt par ērtu un pārdomātu mājaslapas struktūru. Tava interneta veikala pirmā lapa nepārprotami ir pati svarīgākā daļa no Tavas mājaslapas, jo tā rada pirmo iespaidu par uzņēmumu. Tāpēc tai ir ne tikai jāizskatās labi, bet arī jābūt funkcionālai un jāspēj apmeklētājam dot skaidru informāciju par uzņēmumu, tā piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem, un atšķirībām no konkurentiem. Tieši mājaslapas izkārtojums ļauj sakārtot visus vēlamos elementus noteiktā secībā, lai tie vienkārši nemētātos uz datora ekrāna. Mājaslapas struktūrai jābūt skaidrai, lai tā nemulsinātu apmeklētājus, kā arī vizuāli nolasāmai, lai visiem būtu interese izskatīt cauri visus mājaslapas tekstus un attēlus. Novieto svarīgākos elementus mājaslapas galvenē, lai mājaslapas apmeklētāji acīmredzami spētu nolasīt uzņēmuma galveno mērķi, ideju un pakalpojumus, ko tas piedāvā. Novietojot svarīgāko mājaslapas augšpusē, ir ļoti maza iespēja, ka lasītājs šo detaļu varētu nepamanīt. Mājaslapai ir jāizskatās organizētai un jāsniedz lasītājiem iespēja iegūt informāciju loģiskā secībā. Neaizmirsti pievienot sadaļas „Par mums”, „Sākumlapa” un „Kontaktinformācija”.
Vietne nav draudzīga mobilajam telefonam
Kur tie laiki, kad iepirkties internetā varēja tikai ar mājas stacionāro vai portatīvo datoru? Laikam ejot, arī tiešsaistes iepirkšanās iespējas ir paplašinājušās un no 2016. gada ikvienam patērētājam ir iespēja iepirkties, izmantojot ne tikai tradicionālos datorus, bet arī planšetes un viedtālruņus, un, kā liecina statistika, lielākā daļa cilvēku šo iespēju labprāt izmanto.2018. gada Ziemassvētku sezonā vairāk nekā puse tiešsaistes pirkumu tika veikti, izmantojot mobilās ierīces, tāpēc ir svarīgi mājaslapu padarīt draudzīgu arī mobilā telefona lietotājiem, pretējā gadījumā var nākties zaudēt lielu daļu potenciālo klientu. Turklāt jāpārliecinās un jānotestē iepirkšanās ar dažādu pārlūkprogrammu starpniecību, pārbaudot visas mājaslapas piedāvātās funkcijas, jo, kas darbojas vienā pārlūkprogrammā, var nedarboties otrā. Ja esi pie sava datora, iesakām pārbaudīt mājaslapas darbību visas lielajās pārlūkprogrammās – Google Chrome, Internet Explorer, Firefox un Safari, lai atrastus jebkuru sīkāko kļūdu un vēlāk novērstu to. Mērķis ir nodrošināt, ka visiem klientiem ir tiek sagādāta vienlīdz laba pieredze, iepērkoties tiešsaistes veikalā.
Piespiedu reģistrēšanās
Liela kļūda, ko turpina pieļaut mājaslapu veidotāji, ir patstāvīga jauno apmeklētāju aicināšana reģistrēties, turklāt daži spēruši soli tālāk un pieprasa obligātu reģistrēšanos vietnē, lai veiktu pirkumu.Šāda pieeja daudziem pircējiem šķiet pārlieku uzbāzīga un rada sajūtu, ka ar konkrēto uzņēmumu tiek parakstīts mūža līgums, kaut arī mērķis bija iegādāties tikai vienu produktu. Mums jāatceras, ka bieži vien pircējam nav laika reģistrēties, un viņš vēlas veikt pirkumu tūlīt un tagad, bet reģistrēties var arī vēlāk, ja uzskata to par vajadzīgu. Neatkarīgi no situācijas, būtu vēlams nevienu nepiespiest reģistrēties tīmekļa vietnē un ļaut veikt pirkumu kā viesim.
Slikts produktu apraksts vai tā trūkums
Vienīgais veids, kā patērētājs var patiesi saprast, kas ir tas, ko viņš pērk tiešsaistē, ir produkta attēls un apraksts. Tā kā pircējs nevar aplūkot produktu klātienē, ir svarīgi nodrošināt labu attēla kvalitāti un daudzpusīgu skatījumu, taču vēl svarīgāks par attēlu ir produkta apraksts. Svarīgi, lai produkta apraksts atbildētu uz visiem jautājumiem, kas potenciālajam pircējam var rasties – no kāda materiāla izgatavos, kādi ir preces izmēri, kā to var izmantot, kādas ir tā funkcijas, vai tam ir garantija utt. Tīmeklī ir nemazums tiešsaistes veikalu, kas piedāvā iegādāties dažnedažādus produktus un pakalpojumus, bet liela daļa no tiem nepiedāvā detalizētus aprakstus vai nepiedāvā aprakstu vispār, kas savukārt nevieš uzticību pircējos. Šeit mūsu ieteikumi produkta apraksta veidošanai.
Atceries, jo detalizētāks ir produkta apraksts, jo lielāka iespēja, ka pircējs to iegādāsies.
Meklēšanas funkcijas trūkums
Ja Tavs veikala sortiments ir ļoti plašs, nedrīkst aizmirst, par meklēšanas funkciju. Jo, lai arī cik sakārtota, pārskatāma un optimizēta būtu Tava mājaslapa, vienmēr atradīsies kāds, kas uzskatīs, ka ērtāk ir ievadīt dažus atslēgas vārdus un atrast nepieciešamo, un, ja šādas funkcijas nebūs, Tu vari palikt zaudētājos. Visiem lielajiem tiešsaistes veikaliem šāda funkcija ir, un cilvēki ir pieraduši pie tās lietošanas. To varam redzēt arī piemērā ar Zappos, kur klients tiek iedrošināts izmantot meklēšanas funkciju. Saskaņā ar pētījumiem cilvēki, kas izmanto „Search” funkciju, visbiežāk arī veic pirkumu, jo ātri un ērti atrod meklēto. Tāpēc ir svarīgi nezaudēt klientus meklētājprogrammas neesamības vai sliktas kvalitātes dēļ. Mūsdienās ir vairākas kompānijas, kas piedāvā funkcionālus risinājumus meklētājprogrammu integrēšanai mājaslapās. Starp citu, šeit lielu nozīmi spēlē mūsu iepriekš minētie produktu apraksti – pārliecinies, ka izmanto pareizus atslēgas vārdus un piemērotus tēmturus produktu aprakstos.
Piegādes iespēju trūkums
Visiem patīk iespēja izvēlēties, tas pats attiecas uz sūtījuma piegādi. Vienmēr jādomā par to, kas vienam ir izdevīgi, citam var būt apgrūtinājums, tādēļ jādod izvēles iespējas. Piedāvā savam klientam dažādas piegādes metodes gan laika, gan cenas ziņā. Piegādes iespēju dažādošana palīdz arī dažādu nelaimju vai dabas katastrofu gadījumā, tādējādi netraucējot produktu piegādi. Domājams, mēs visi esam saskārušies ar pārlieku augstām preču piegādes maksām, iepērkoties internetā, un tas vienmēr ir nepatīkams pārsteigums. Tāpēc, pirms slēdz līgumus ar preču piegādātājiem, apsēdies, padomā un parēķini, kāds ir vidējais pakas svars un izmērs, no kāda materiāla būs iepakojums un cik tas izmaksās, un atrodi optimālo variantu. Svarīgi saprast, ka Tev nav jāgūst peļņa no pasūtījumu piegādes. Daudzi uzņēmēji pasūtījuma piegādes izmaksas ierēķina preces cenā, bet tādējādi tiek apbižoti tie klienti, kas vēlas saņemt preci uz vietas bez maksas, ja vien pastāv šāda iespēja. Latvijas uzņēmēji pēdējos gados visvairāk iecienījuši Omniva pakomātus, DPD PickUp punktus vai kurjeru pakalpojumus, un Latvijas Pasta pakalpojumus, bet, ja vēlies paplašināt savu tirdzniecības lauku, ir vērts slēgt līgumus arī ar starptautiskajiem piegādātājiem.
Neaizmirsti iekļaut piegādes nosacījumus un izmaksas atsevišķā sadaļā savā mājaslapā, jo pircējiem patīk uzzināt visu informāciju par piegādes izmaksām jau laikus, nevis beigās, kad jau tiek veikta pirkuma apmaksa.
Sarežģīts norēķināšanās process
Ja Tu vēlies, lai cilvēki Tev uztic savu naudu, Tev šis process ir jāpadara pēc iespējas vienkāršāks, tas, it īpaši, attiecas uz tiešsaistes maksājumiem. Pēc tam, kad ir pieņemts lēmums par pirkuma veikšanu, klientam ir jādod iespēja ātri un ērti, ar dažu klikšķu starpniecību, norēķināties. Pirmkārt, pārliecinies, ka Tava mājaslapa piedāvā iespēju norēķināties kā viesim, lai cilvēkiem, kuri nevēlas izveidot kontu, tas nebūtu jādara. Otrkārt, ja iespējams, veido norēķinu sistēmu tā, lai tas notiktu viena ekrāna ietvaros. Treškārt, sniedz klientam pēc iespējas vairāk norēķinu iespēju. Šeit talkā nākam mēs, „MakeCommerce”, piedāvājot Tev, ar vienu vienkāršu integrāciju sniegt Taviem klientiem gandrīz 20 dažādas norēķinu metodes maksājumu veikšanai Tavā internetveikalā no Baltijas un Somijas, kā arī integrēt Visa/MasterCard apmaksas iespēju klientiem no jebkuras citas pasaules valsts. Turklāt šāda pakalpojuma izmantošana sniedz iespēju automātiski importēt datus par visiem veiktajiem darījumiem uzreiz Tavā grāmatvedības programmā.
Ērtāks norēķināšanās vieds garantē, ka klients atgriezīsies un, iespējams, ieteiks Tavu mājaslapu draugiem.
Slikts klientu apkalpošanas serviss
Lai gan klients veiks pirkumu internetā un nesatiksies aci pret aci ar pārdevēju, tomēr klienta apkalpošanas servisam joprojām ir liela nozīme šajā procesā. Fiziskais attālums starp pircēju un pārdevēju rada nedrošību no klienta puses, tāpēc ir svarīgi radīt drošības sajūtu, ka kāds ir blakus un vienmēr palīdzēs. Pirmais par ko cilvēki parasti iedomājas, kad runā par klientu apkalpošanas servisu ir – „Nu jā, tas ir e-pasts, uz kuru parasti raksta, ja rodas kādi jautājumi vai sūdzības”. Taisnība, bet jāatceras, ka ir arī tādi cilvēki, kuriem vajadzīga palīdzība un konsultācija soli pa solim līdz pirkuma veikšanai, tāpēc diez vai atbalsta e-pasts būs pareizā pieeja. Svarīgi nodrošināt pieejamu atbalsta sistēmu. Pēdējā laikā arvien vairāk uzņēmumu savos tiešsaistes veikalos ievieš uznirstošo logu, kas piedāvā iespēju uzreiz sazināties ar klientu servisu bez e-pastu starpniecības.
Pētījumi norāda, ka 55% patērētāju ir atzinuši, ka, visticamāk, ieteiks uzņēmumu draugiem un paziņām, pateicoties labam servisam, nevis pašam produktam.
Nav informācijas par atgriešanas politiku
Pastāv iespēja, ka klients nebūs apmierināts ar saņemto preci dažādu iemeslu dēļ – bojājums, kas radies piegādes procesā (vēl viens iemesls, kāpēc rūpīgi jāizvēlas piegādātāji), neatbilstošs izmērs vai vienkārši produkts neatbilst gaidītajam. Jāsaprot, ka naudas atmaksa, preces atgriešana vai apmaiņa ir daļa no biznesa, un ikvienam uzņēmējam ir jābūt gatavam rīcības plānam, kad nākas saskarties ar šādu situāciju. Statistika liecina, ka apmēram 68% pircēju, iepazīstas ar uzņēmuma atgriešanas politiku, pirms veic pirkumu internetā, tas rada papildu drošības sajūtu, ka viņi netiks apkrāpti. Jau laikus izstrādāta atgriešanas politika Tev nesagādās liekus pūliņus un atvieglos darba procesu, ja nāksies saskarties ar šādu situāciju.
Nav lietošanas noteikumu
Iespējams, viena no svarīgākajām sadaļām par ko būtu jādomā, bet, par kuru bieži vien visi aizmirst, ir mistiskie vārdi „Terms and Conditions” jeb lietošanas noteikumi, ar kuriem reti kurš ir iepazinies. Šī visai garlaicīga sadaļa darbojas kā juridiski saistošs līgums starp Tevi un Taviem klientiem. Tas ir līgums, kas nosaka noteikumus un vadlīnijas, kurām lietotāji piekrīt, lai izmantotu un piekļūtu vietnei vai mobilajai lietotnei. Tas ir arī veids, kā aizsargāt Tavu uzņēmumu, ierobežojot atbildību, ja klients vērsīsies ar sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai sniegs prasību tiesā. Ne katrs uzņēmums ievēro vienu un to pašu formātu saviem lietošanas noteikumiem. Lietošanas noteikumi var atšķirties atkarībā no vairākiem faktoriem, ieskaitot uzņēmuma darbības veidu vai vietnes raksturu. Tāpat kā ar jebkuru vienošanos, ir ieteicams konsultēties ar juridisko speciālistu pirms lietošanas noteikumu publicēšanas savā tīmekļa vietnē. Šajā sadaļā ietilpst arī konfidencialitātes līgums, ko visbiežāk apzīmē ar vārdiem – uzņēmuma privātuma politika, kas informē lietotājus, kādi dati tiek savākti un kā tie tiks lietoti. Šajā līgumā Tu vari iekļaut nepieciešamās sadaļas, lai informētu lietotājus par vietnes vai mobilās lietotnes lietošanas vadlīnijām, un kas notiek, ja lietotāji ļaunprātīgi to izmanto. Neatkarīgi no vietnes mērķa un rakstura ir svarīgi ietvert paziņojumu par autortiesībām un preču zīmi, lai aizsargātu savu saturu un uzņēmuma identitāti. Piemēram, „Copyright © 2019”, kam seko mājaslapas URL. Šie soļi dos Tev mieru, nodrošinot papildu tiesisko aizsardzību, vienlaikus saglabājot saturu, palielinot uzticamību un uzlabojot drošību.
Tā nu esam aplūkojuši visas 10 biežāk sastopamās kļūdas, kas tiek pieļautas, veidojot tiešsaistes biznesu.
Ceram, ka Tev šī informācija bija noderīga.
Baudi pavasari un tiksimies nākamnedēļ!
Tava MakeCommerce komanda!