"Pazīsti savu klientu" (KYC) principi

Kas ir patiesā labuma guvējs?

Maksājumu pakalpojumu sniedzējiem ir pienākums ievākt informāciju par patiesā labuma guvējiem, lai novērstu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu, kā arī veiktu saistību izpildi, kas izriet no Nodokļu informācijas apmaiņas līguma.

Saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma 1.panta 5.punkta a) apakšpunktu patiesais labuma guvējs ir fiziskā persona, juridiskās personas īpašnieks vai kura kontrolē klientu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibinātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstura darījums, un tā ir vismaz attiecībā uz juridiskajām personām — fiziskā persona, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25 procenti no juridiskās personas kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām vai kura to tiešā vai netiešā veidā kontrolē. 25 procentu kritērijs pēc analoģijas, būtiskas līdzdalības apmēra noskaidrošanai var tik piemērots arī attiecībā uz citām juridiskajām personām, ne tikai kapitālsabiedrībām. Minētajā normā noteiktas patieso labuma guvēju pazīmes, t.i., patiesais labuma guvējs vienmēr ir fiziskā persona, kurai pieder vai kuras interesēs ir izveidota vai darbojas konkrētā juridiskā persona, vai kura tiešā vai netiešā veidā īsteno kontroli pār juridisko personu. Norādāms, ka tiešas līdzdalības vai kontroles gadījumā patiesais labuma guvējs juridisko personu kontrolē tieši, savukārt netiešas līdzdalības vai kontroles gadījumā kontrole tiek īstenota ar citas personas – fiziskas vai juridiskas starpniecību.

Kapēc maksājumu pakalpojumu sniedzēji lūdz informāciju no jau esošajiem klientiem?

Maksājumu pakalpojumu sniedzēju pienākums ievērot “Pazīsti savu klientu” principus nav vienreizēja darbība. Maksājumu pakalpojumu sniedzēji saņem lielu daudzumu nepieciešamās informācijas par saviem klientiem, veicot ikdienas klientu apkalpošanu (piemēram, izpildot darījumus), taču dažus no datiem, saskaņā ar likumu, ir nepieciešams regulāri atjaunot un maksājumu pakalpojumu sniedzējiem ir pienākums pieprasīt šo informāciju no saviem klientiem. Maksājumu pakalpojumu sniedzējiem ir tiesības pieprasīt tādu informāciju, kā piemēram, kontaktadreses, informāciju par nodokļu rezidenci vai datus par darba vietu.

Kādēļ maksājumu pakalpojumu sniedzēji pieprasa tik daudz informācijas, kad tiek atvērts konts?

Spēkā esošā likumdošana paredz, ka maksājumu sniedzējiem nepieciešams ievērot “Pazīsti savu klientu” principus, lai novērstu naudas atmazgāšanu un terorisma finansēšanu, kā arī piemērotu starptautiskos ierobežojošos pasākumus, piemēram, starptautiskās sankcijas un pārkāpumu novēršana. Lai atvērtu kontu pie maksājumu pakalpojumu sniedzējiem jebkurā vietā pasaulē, klientiem tiek pieprasīti personas dati, turklāt pieprasītās informācijas apjoms ir atkarīgs no katras valsts likumiem.

Naudas atmazgātāju, teroristu un citu noziedzinieku skaits, uz kuriem attiecas šie noteikumi, veido nenozīmīgu iedzīvotāju daļu, tādēļ personai, kas atver kontu, var rasties jautājums, kā šie noteikumi attiecas uz viņiem, tomēr iemesls ir vienkāršs. Neievērojot “Pazīsti savu klientu” principus, nav iespējams atšķirt noziedziniekus no likumpaklausīgajiem pilsoņiem vai biznesa cilvēkiem.

API un integrācija

Kur iespējams atrast apmaksas veida logotipus?

Maksekeskus un MakeCommerce logotipus varat atrast šeit: https://maksekeskus.ee/logo/

Individuāli katram maksāšanas kanālam logotipus iespējams atrast, meklējot  https://static.maksekeskus.ee/img/channel/lnd/{channel_name}.png ,
(piemēram, lai atrastu swedbank logo = https://static.maksekeskus.ee/img/channel/lnd/swedbank.png).

Kanālu nosaukumi alfabēta secībā:
alandsbanken, citadele, danske, handelsbanken, krediidipank, lhv, liisi_ee, maestro, mastercard, nordea, pocopay, pohjola, saastopankki, seb, spankki, swedbank, tapiola, visa.

Kur es varu atrast API pieejas: shopID, secret key un publishable key?

shopID, secret key un publishable key jūs varat atrast, ielogojoties mūsu komersantu portālā merchant.maksekeskus.ee, augšpusē izvēloties Iestatījumi > API iestatījumi

Vai iespējams pievienot Shopify.com internetveikalam maksājumus?

Jā, mūsu pamācību par to, kā izveidot Shopify internetveikalu ar MakeCommerce internetbanku un karšu maksājumiem vari izlasīt šeit: Shopify integrācija
Kā tas izskatās no klienta skatu punkta iespējams apskatīties mūsu demo veikalā mcdemo2019.myshopify.com/

Kā integrēt MakeCommerce ar Wix.com?

Diemžēl nav iespējams integrēt MakeCommerce ar Wix.

Kā integrēt MakeCommerce ar Shoproller?

Jūs varat atrast API keys un Shop ID mūsu komersantu portālā merchant.maksekeskus.ee. (Iestatījumi > API). Pēc tam nepieciešams veikt konfigurāciju, lai varētu pieņemt maksājumus ar MakeCommerce, izmantojot šo pamācību.

Kā integrēt Shopify.com?

Shopify integrācijas pamācību iespējams atrast šeit.

Grāmatvedība

Kā iegūt pārskatu par visiem MakeCommerce maksājumiem?

Pārskats par visiem maksājumiem un izmaksām pieejams MakeCommerce komersantu portālā. Ja jums nav piekļuves portālam vai paroles atiestatīšana nedarbojas, lūdzu, ziņojiet mums, rakstot uz support@makecommerce.lv.

Lai apskatītu detalizētu informāciju par visiem maksājumiem, noklikšķiniet uz sadaļas “Maksājumi”. Maksājumi var tikt sakārtoti, piemēram, pēc datuma, laika perioda un veidiem. Lai iegūtu detalizētu informāciju par laika periodu, noklikšķiniet uz lauka “Datums” un izvēlieties laika periodu no kalendārā loga.

Ja vēlaties iegūt pārskatu par visām transakcijas maksām, ikmēneša maksām, izmaksām un naudas atmaksām, noklikšķiniet uz “Konta pārskats”. Tur jūs varat redzēt darījumus ar to saistītajām izmaksām un PVN (ja tāds piemērojams).

Jums nepieciešams datorā lejupielādēt konta pārskatu. Pārskatā būs redzama detalizēta  informācija (maksājuma veids, konta atlikumi pirms un pēc maksājumiem utt.). Lai lejupielādētu pārskatu, nospiediet uz Datuma lauka un izvēlieties laika periodu, piemēram, “Iepriekšējais mēnesis”. Tad nospiediet “Saglabāt” pogu labajā pusē un izvēlieties XLS faila tipu. Jūs varat atvērt to Excel programmā, pievienot filtrus, kā arī veikt citas darbības.

NB! Ieteikums priekš grāmatvedības: domājiet par Jūsu MakeCommerce kontu kā kaut ko atšķirīgu no bankas konta. Tad maksājumi no MakeCommerce konta uz Jūsu bankas kontu ir tikai pārvietošana starp kontiem. Tādā veidā nav nepieciešams saskaņot katru izmaksu ar konkrētiem e-veikala darījumiem, kas būtiski atvieglo grāmatvedību.

Nepieciešams ikmēneša rēkins par transakciju maksām?

Komersantu portāla vidē ir iespējams lejupielādēt ikmēneša rēķinus, spiežot sadaļu “Norēķini”. Iepriekšējā mēneša rēķins tiek augšupielādēts līdz tekošā mēneša otrajai nedēļai. 

Ja vēlaties, lai rēķins tiktu nosūtīts automātiski uz e-pastu, Jums nepieciešams atvērt “Norēķini” un kontaktu formā atsevišķā laukā ievadīt e-pastu rēķinu saņemšanai.

Ņemiet vērā, ka rēķini ir tikai Jūsu informācijai un grāmatvedības vajadzībām, un Jums nav nepieciešams manuāli veikt naudas pārskaitījumus mums, jo MakeCommerce automātiski atskaita visas komisijas maksas no Jūsu konta.

Identitātes pārbaude

Kā mani dati tiks izmantoti un aizsargāti?

Kā maksājumu pakalpojumu sniedzējs mēs ievērojam Eiropas Savienības tiesību aktus un noteikumus par datu aizsardzību un privātumu. Mums nav tiesību vai nepieciešamības izmantot Jūsu datus ar mūsu pakalpojumiem nesaistītā veidā. Ar mūsu privātuma politiku varat iepazīties šeit

Kā notiek verifikācijas process?

Viss process notiek Veriff.com vai tā apakšdomēnā. Verifikācijas procesa pabeigšanai tiks izmantota vebkamera vai viedtālruņa kamera. Pirms uzsākat verifikācijas procesu, lūdzu, pārliecinieties…

  • … ka telpa ir pietiekami labi apgaismota fotoattēlu uzņemšanai
  • … Jums ir sagatavota pase vai ID karte
  • … Jūsu verifikācijas process netiks traucēts un Jūs netiekat izspiegots
  • … Jūs koncentrējaties uz verifikācijas procesu un neesat iesaistīts citās aktivitātēs

Identifikācijas procesa laikā Jums tiks palūgts nofotografēt abas dokumenta puses. Pārliecinieties, ka Jūsu vārds, dzimšanas datums un dokumenta numurs ir skaidri redzams. Uz fotoattēliem nedrīkst būt traipi, atspīdumi vai gaismas atstarojumi.

Tāpat Jums tiks palūgts arī nofotografēt sevi. Lūdzu, stāviet neitrāla fona priekšā un skatieties tieši kamerā. Ja Jūs valkājat brilles, pārliecinieties, ka Jūsu acis ir redzamas.

Viss identifikācijas process aizņem vien dažas minūtes.

Jautājumu gadījumā lūdzam sazināties ar mūsu klientu atbalsta komandu.

Kas ir Veriff un vai tā pakalpojumi ir droši?

Igaunijas uzņēmums Veriff ir vadošais virtuālās identitātes verifikācijas pakalpojumu sniedzējs, kas strādā ar starptautiskiem klientiem kopš 2016. gada. Ievērojot stingrus privātuma un datu aizsardzības principus, viņi ir izveidojuši uzticamu pakalpojumu drošai un ērtai identifikācijai. Jums nav jāuztraucas par datu nelikumīgu izmantošanu vai nodošanu trešajām pusēm.

Kādos gadījumos un kapēc man nepieciešams apstiprināt savu identitāti?

Mums kā maksājumu pakalpojumu sniedzējam ir pienākums ievērot Eiropas Savienības un Latvijas likumus un noteikumus. Tādēļ mēs darām visu iespējamo, lai ievērotu “Pazīsti savu klientu” prasības un spētu novērst naudas atmazgāšanas gadījumus. Naudas atmazgātāju, teroristu un citu noziedzinieku skaits veido nenozīmīgu iedzīvotāju daļu, taču, nezinot mūsu klientu (kas nozīmē, ka mums nepieciešams pieprasīt noteikta veida informāciju), noziedziniekus nav iespējams atšķirt no likumpaklausīgiem pilsoņiem un biznesa cilvēkiem.

Ja ir nepieciešama Jūsu identitātes pārbaude, mūsu klientu atbalsta dienests sazināsies ar Jums, nosūtot unikālu saiti. Atverot saiti, nonāksiet Veriff lapā, kurā varēsiet viegli un ātri veikt identitātes apstiprināšanu.

Komersantu portāls

Kā iespējams pievienot jaunus lietotājus komersantu portālā?

Jaunus lietotājus iespējams pievienot Komersantu Portālā, atverot “Iestatījumus” un izvēloties “Lietotāji”.

Lietotāju pieejas tiesības atkarīgas no piešķirtā statusa:

  • “Administrators” var pievienot jaunus lietotājus un mainīt e-veikala iestatījumus, tāpat arī veikt naudas atmaksas un eksportēt datus.
  • “Lietotājs (info & naudas atmaksa)” var veikt naudas atmaksas un eksportēt datus
  • “Lietotājs (tikai info)” var tikai apskatīt un ekportēt datus, bet nevar veikt naudas atmaksas

Līguma izmaiņas

Ko man nepieciešams darīt, ja mans domēna nosaukums ir mainījies, bet uzņēmuma juridiskais nosaukums paliek tāds pats?

Gadījumos, kad mainījies domēna nosaukums, lūgums sazināties ar mums, rakstot uz support@makecommerce.lv. Jums būs nepieciešams parakstīt līguma pielikumu.

Jau izmantojat mūsu pakalpojumus, bet vēlaties pievienot papildus interneta veikalu?

Lūgums pārliecināties, ka jaunais interneta veikals atbilst mūsu prasībām. Pēc tam lūgums sazināties ar mums support@makecommerce.lv

Kā rīkoties gadījumos, kad pārdodat savu interneta veikalu citam uzņēmumam?

Ja tas ir Jūsu vienīgais veikals MakeCommerce kontā un Jūs nevēlaties turpināt izmantot mūsu pakalpojumus, Jums jānosūta elektroniski parakstīts pieteikums līguma laušanai.

Ja tas ir viens no vairākiem veikaliem pie mums, lūdzu, sazinieties ar mūsu klientu atbalsta dienestu support@makecommerce.lv

Jaunajam veikala īpašniekam abos gadījumos būs nepieciešams aizpildīt mūsu pieteikuma anketu.

Ja jūs vēlaties mainīt veikala juridisko struktūru uz kādu citu no saviem uzņēmumiem, maksa par šo pakalpojumu ir 250EUR + PVN. 

 

 

Maksājumi

Cik bieži tiek veikts naudas pārskaitījums uz manu bankas kontu?

Komersantu portālā, zem sadaļas “Iestatījumi”, Jūs varat izvēlēties, vai pārskaitījums tiek veikts katru darba dienu (noklusējuma opcija), katru nedēļu vai mēnesi.

Gadījumos, kad pārskaitījums tiek veikts katru darba dienu, banku saišu maksājumi parasti tiek izmaksāti nākamajā darba dienā. VISA / MasterCard maksājumi tiek pārskaitīti 7 dienu laikā.

Ņemiet vērā, ka naudas pārskaitījumi netiek veikti Latvijas valsts svētku dienās, kā arī jebkurā citā Vienotas Eiropas maksājumu vides (SEPA) svētku dienā.

Visu līdzšinējo pārskaitījumu pārskatu varat iegūt komersantu portālā, izvēloties “Maksājumi”.

Kuras transakcijas tiks iekļautas izmaksājamā summā?

Nepieciešams ņemt vērā, ka katram ienākošajam darījumam nebūs sava atsevišķa izmaksa. Tā vietā mēs apvienojam visus Jūsu darījumus un veicam vienu naudas izmaksu nākamajā darba dienā. Detalizētu informāciju par katru transakciju varat apskatīt komersantu portālā.

Lai iegūtu detalizētu pārskatu, atveriet izvēlni “Konta pārskats”. Katram darījumam, kas jau ir iekļauts izmaksājamā summā, attiecīgajā kolonnā ir atsauce uz izmaksas ID.

Maksājumu metodes

Vai ir iespējams saņemt maksājumus citās valūtās papildus eiro?

Izmantojot MakeCommerce, Jums ir iespēja saņemt kredītkaršu maksājumus GBP, USD, NOK, SEK, DKK un JPY.

  • Darījumus ārvalstu valūtā var apmaksāt tikai izmantojot kredītkarti (bankas saites netiek atbalstītas)
  • Norēķini starp MakeCommerce un komersantu joprojām būs eiro
  • Komerants var vienlaikus izmantot visas valūtas
  • Darījums tiek konvertēts eiro pēc pašreizējā ECB valūtas kursa uzreiz darījuma izveides brīdī.
  • Valūtas maiņas kurss ir Eiropas Centrālās Bankas + MC starpība (t.i., ja MakeCommerce starpība ir 1.2% un EUR/GBP kurss ECB ir 0.75860, mēs konvertēsim darījumu uz EUR 0.7677032).
  • Darījuma pieprasīšanas procesā, izmantojot API, summa konvertēšanas rezultātā tiek pārveidota eiro un darījumam tiek pievienoti papildu lauki “original_amount” un “original_currency”
  • Darījumu sarakstā MakeCommerce komersantu portālā, darījumi uzrādās eiro. Ja darījums veikts citā valūtā, uzrādās tēmturis (tag) uz kura, uzbīdot ar datorpeli, parādās darījuma sākotnējā summa oriģinālajā valūtā ar maiņas kursu.
  • Eksportējot darījumus (csv, xls), tie visi tiek uzrādīti eiro (kā konvertēti izveides brīdī)
  • Veicot naudas atmaksu, tā tiks veikta sākotnējā valūtā, tapēc klients saņems to, ko samaksājis (piemēram, 12 GBP)
  • MakeCommerce konta izrakstā tiks uzrādīta kompensācija eiro, kas atbilst atmaksas brīdī piemērojamam maiņas kursam
  • Lai aktivizētu pakalpojumu, lūdzu, sazinieties ar mums support@makecommerce.lv

Kādēļ es nesaņēmu e-pasta paziņojumu par darījumu?

Jums nepieciešams pārbaudīt, vai Jūsu e-pasta adrese ir pareiza sadaļā Iestatījumi > API > E-pasta paziņojumi.

Klients sazinājās ar mani un mainīja pasūtījumu. Kā iespējams mainīt pirkuma summu?

Ja klientam nepieciešams veikt papildu maksājumu, tad to iespējams veikt pavisam vienkāršā veidā – izmantojot maksājuma saiti. 

Maksājuma saiti iespējams izveidot ieejot mūsu komersantu portālā un izvēloties sadaļu “Maksājuma saite” (Payment link). 

Šo saiti nepieciešams nokopēt un nosūtīt klientam. Ja klients noklikšķina uz linka, atvērsies maksājuma apstiprināšanas lapa, kurā klients varēs izvēlēties sev piemērotāko maksājuma veidu un veikt maksājumu. Arī šis maksājums uzrādīsies kā darījums sistēmā.

Naudas atmaksa

Kā iespējams veikt naudas atmaksu klientam?

Lai veiktu naudas atmaksu, komersantu portālā atveriet sadaļu “Darījumi” un pirmajā kolonnā noklikšķiniet uz darījuma ID. Pēc tam izvēlieties summu, kuru vēlaties atmaksāt un noklikšķiniet uz “Veikt atmaksu” un “Apstiprināt”.

Mēs iesakām aizpildīt komentāru sadaļu, lai vēlāk ir vieglāk saprast, kāds bijis atmaksas iemesls, tomēr tas nav obligāti un nekādi neietekmē naudas atmaksu.

Lai Jums būtu iespēja veikt naudas atmaksu, nepieciešams, lai veikala bilancē būtu pietiekami daudz līdzekļu. Pretējā gadījumā sazinieties ar mums, rakstot uz support@makecommerce.lv, lai pārrunātu, kā šajā gadījumā iespējams veikt atmaksu.

Kā darbojas naudas atmaksa, izmantojot Somijas banku saites?

Saņemot maksājumus no Somijas bankām, mēs nesaņemam maksātāja IBAN numuru. Tā ir Somijas tirgus īpatnība.

Tapēc tiek izmantots process, kurā klientam tiek nosūtīts e-pasts ar lūgumu norādīt viņa konta numuru paytrail.com sistēmā.

Tādēļ – kad vēlaties atmaksāt Somijas banku saites maksājumu caur MakeCommerce, Jums tiek lūgts norādīt klienta e-pasta adresi.

Klients saņems automātisku e-pastu no paytrail.com, e-pastā ir saite uz veidlapu, kas klientam jāaizpilda.

Klientam jānorāda IBAN numurs, uz kuru būs nepieciešams pārskaitīt naudu.

Kad tas ir izdarīts, nauda tiks automātiski pārskaitīta uz norādīto kontu un naudas atmaksa tiks veiksmīgi pabeigta.

Ja 30 dienu laikā klients neaizpilda veidlapu, atmaksu automātiski nav iespējams veikt.

Nepieciešamā atmaksas summa tiek rezervēta komersanta MakeCommerce kontā brīdī, kad tiek izveidots naudas atmaksas pieprasījums.

Ja klients 30 dienu laikā neiesniedz savu IBAN numuru un naudas atmaksa neizdodas, kontā rezervētā summa tiek atkārtoti palaista apritē.

Kad naudas atmaksa ir veiksmīgi pabeigta, komersanta kontā tiek izveidots attiecīgs grāmatvedības ieraksts, kas atceļ rezervāciju.

Cik ātri klients saņems naudas atmaksu?

Klients atmaksu, izmantojot Baltijas banku saites, parasti saņem nākamajā darba dienā.

Karšu maksājumu gadījumā, naudas atmaksa parasti aizņem 2-3 darba dienas.

Izmantojot Somijas banku saites, naudas atmaksa klientam tiek veikta, tiklīdz klients ievadījis nepieciešamos datus Paytrail sistēmā pēc automātiskā e-pasta saņemšanas.

Piegāde

Kā es varu izmantot MakeCommerce moduļus piegādēm?

Piegādes ir papildu funkcija MakeCommerce moduļiem. Omniva pakomātu izmantošanai Latvijā nav nepieciešams līgums ar Omniva – pakalpojumu var izmantot arī caur MakeCommerce. Lai izmantotu citas piegādes iespējas (DPD), Jums nepieciešams sazināties ar DPD un jāparaksta ar viņiem līgums. Izmantojot piegādes funkciju mūsu moduļos piegāde tiks automātiski reģistrēta ar Omniva vai DPD un Jums atliks tikai savā interneta veikalā izdrukāt adrešu karti, ko pievienot sūtījumam. Mazāk manuāla darba, jo nebūs katrs apmaksātais sūtījums atsevišķi jāreģistrē piegādes uzņēmumu pašapkalpošanās sistēmā.

Reģistrācija

Kā veikt reģistrāciju?

Lai sāktu izmantot MakeCommerce piedāvātos pakalpojumus, internetveikalam ir jaatbilst sekojošām prasībām: https://makecommerce.lv/prasibas/

Ja Jūsu vietne atbilst visām prasībām, aizpildiet reģistrācijas formu, kuru varat atrast šeit un mūsu atbalsta komanda izskatīs pieteikumu un sazināsies ar Jums. 

Vai manam tiešsaites veikalam ir nepieciešams izmantot https (SSL sertifikāts)?

Izmantojot banku saišu maksājumus tas nav obligāti, jo maksājuma veikšanai klientam atveras MakeCommerce maksājuma apstiprinājuma lapa, kas izmanto drošus savienojumus. Taču, lai palielinātu tiešsaites veikala uzticamību un biznesa drošību, iesakām izmantot SSL sertifikātu.

Lai pieņemtu kredītkaršu maksājumus, Jūsu veikalam jāizmanto https.